Hej,
Har precis flyttat in i en villa byggd 1989 som har bacho minimaster + ACJ eftervärme som uppvärmningsystem. Tyvärr brummar minimastern väldigt högt. Jag har aldrig bott i hus med FTX tidigare, men misstänker något fel. Ljudet kan närmast beskrivas som en gammal högljudd diskmaskin ungefär och hörs i hela huset, men mest i köket så klart. Det sprids inte via till-/frånluftsdonen utan direkt från köksfläktsmodulen. I köket är det rejält störande och vi får dra stickproppen för att kunna ha det trivsamt.

Det finns en styrning i skåpet bredvid med inställning för sommar/vinter samt tre lägen på fläkten. Uppnår i princip ingen skillnad genom att ställa olika lägen.

Finns erfarenhet på forumet om vad som kan vara fel och vad som är rimlig ljudnivå att förvänta sig från systemet? Är det dags att uppgradera eller bör man försöka serva?
 
Den ska inte låta nämnvärt så det är något som är trasigt. Men skulle övervägt att byta till ett modernare aggregat om det är något större fel än att byta lager i fläkten
 
  • Gilla
Mattias1000
  • Laddar…
Kolla om du kan öppna fläktlådan i köket? Då kan det ev gå att höra från vilken del det låter. Här var det motorn till värmeväxlaren som krånglade.
Fast som föregående påpekade: jag hade också kollat på att byta aggregatet.
 
  • Gilla
Mattias1000
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Mattias1000
  • Laddar…
Absolut ska du plocka isär den och byta lager. Jag hjälpte en kollega med att byta gummiupphängningar och två lager, kostade under 300kr och nu är den som ny igen. Den hörs om det är tyst i köket, men anläggningen är från 1983 så det är godkänt :)
 
  • Gilla
Mattias1000
  • Laddar…
Hej,
Tack för tipsen. Jag öppnade och kikade. Det susar ju betydligt mer när kåpan är borta, men missljudet verkar komma från höger motor. Så jag ska pröva byta lager.

Beställde 2x. Enligt annan tråd är dessa rätt modell. Fanns även en film på youtube.

https://www.clasohlson.com/se/Spårkullager-608ZZ-SKF/p/Pr513031000

Min modell skiljer sig dock från alla bilder jag sett både spiskåpans reglage och värmeväxlarens form, så jag hoppas det funkar. Se bild .
Öppet spiskåp med synlig värmeväxlare och fläktar, varav den högra misstänkt för missljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och höger fläkt.
 
  • Svart fläktmotor för spiskåpa med synligt märke och modellnummer på arbetsbord, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där är ingen Bahco Minimaster. Det är nåt senare.
 
  • Gilla
Mattias1000
  • Laddar…
Aha, det var bra info. Jag utgick från att det var det pga husets dokumentation. Då är ju hela min fråga felställd. Kanske har den bytts ut en gång tidigare. Sitter en etikett med komfovent på manöverpanelen. Googling ger "Domekt R 200 V". Får kontakta komfovent.
 
Är högst troligt samma lagar (608) i dem fläktarna som MiniMasters gamla fläktar.
Men aggregat är bytt till ett i min mening bättre aggregat, roterande VVX och troligtvis går köksfläkten inte in i VVX.
Men det saknas ett filter på din bild (mitten till höger)?
 
  • Gilla
Mattias1000
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Är högst troligt samma lagar (608) i dem fläktarna som MiniMasters gamla fläktar.
Men aggregat är bytt till ett i min mening bättre aggregat, roterande VVX och troligtvis går köksfläkten inte in i VVX.
Men det saknas ett filter på din bild (mitten till höger)?
Trodde jag svarat men det kom inte in. Filtret satt i (dock uppochner), men är borttaget på bilden. Jag har pratat med komfovent och lösningen verkar vara att byta fläktmotorer och rotormotor för värmeväxlaren. Återkommer med besked när det är gjort, håller tummarna för ett tyst hus!
 
Nästa som läser denna tråd, köp lager på momentum. De kan kosta 200kr istället för 40, men du vill inte göra om det igen för att spara 160kr
 
Hur slutade det då?
Jo jag köpte två nya fläktar, filter samt rotormotor och bytte dessa själv. Enkla byten med några få skruvar. Mkt bra bemötande och hjälp av Komfovent som numera importerar och säljer produkten.

Stomljudet som var största besväret försvann nästan helt, och även om fläktljudet i köket fortfarande är högt vid normaldrift så märks en markant skillnad nu när jag väljer lågeffekt, t.ex när man äter eller så. Då blir det nästan tyst.

Prislapp 7000kr. Enkla byten då systemet är modulbaserat.

Kommer på sikt överväga ett något större system med placering på vinden istället. Denna typ av köksfläktsystem är tydligen underdimensionerade i villor och går väldigt ansträngt.

Tack för vägledning här på siten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.