Vårt rådhus ligger i direkt anslutning till pendeltågspår, bara några träd och buskar emellan. Vår altandorr och mängd av fönster öppnas till spåret. Trafikverket byter dorr och fönster för att förbättra ljudisolering i vår området. Efter inventering i vårt rådhus alla fick byta bara altandorr med motivation att det räcker för att sänka ljudnivån. Yta av fönster på hussidan som öppnas till spåret 2-3 gger större än yta av altandorr. Fönster är 44 år gammal. När jag har frågat Trafikverket byta fönster då ljudet ändå ska gå igenom gammal fönster i rummet även altandorr blir ljudisolerad, fick jag nej. Låter konstigt, speciellt när våra grannar på andra sidan av vår gata som har inga direkt anslutning till spåret och dessutom har vårt hus iväg, som tar emot en del av buller, fick byta allt på fasaden både fönster och dörrar. Våra grannar som bor i samma rådhus som vi skrev ganska mycket med krav till Trafikverket att ljudisolera fönster utan framgång. Då min fråga är 1. Hur vi kan gå vidare med ärendet? Vilka rättigheter har vi i den situationen?
2. Vilken livslängd har fönster när det gäller ljudisolering?
Tack på förhand, vänligen Anna
 
Anna1980 Anna1980 skrev:
Vårt rådhus ligger i direkt anslutning till pendeltågspår, bara några träd och buskar emellan. Vår altandorr och mängd av fönster öppnas till spåret. Trafikverket byter dorr och fönster för att förbättra ljudisolering i vår området. Efter inventering i vårt rådhus alla fick byta bara altandorr med motivation att det räcker för att sänka ljudnivån. Yta av fönster på hussidan som öppnas till spåret 2-3 gger större än yta av altandorr. Fönster är 44 år gammal. När jag har frågat Trafikverket byta fönster då ljudet ändå ska gå igenom gammal fönster i rummet även altandorr blir ljudisolerad, fick jag nej. Låter konstigt, speciellt när våra grannar på andra sidan av vår gata som har inga direkt anslutning till spåret och dessutom har vårt hus iväg, som tar emot en del av buller, fick byta allt på fasaden både fönster och dörrar. Våra grannar som bor i samma rådhus som vi skrev ganska mycket med krav till Trafikverket att ljudisolera fönster utan framgång. Då min fråga är 1. Hur vi kan gå vidare med ärendet? Vilka rättigheter har vi i den situationen?
2. Vilken livslängd har fönster när det gäller ljudisolering?
Tack på förhand, vänligen Anna
Beror på, varför gör de dessa åtgärder nu? Ska spåret byggas om eller kommer trafiken på spåret förändras.
Det finns riktlinjer som måste följas läs mer här https://bransch.trafikverket.se/for...nschen/riktvarden-for-buller-och-vibrationer/
Så ni skulle kunna göra en bullermätning och se om det uppfylls efter bytet av altandörren.
 
  • Gilla
Anna1980
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Beror på, varför gör de dessa åtgärder nu? Ska spåret byggas om eller kommer trafiken på spåret förändras.
Det finns riktlinjer som måste följas läs mer här [länk]
Så ni skulle kunna göra en bullermätning och se om det uppfylls efter bytet av altandörren.
Tack för svaret! Ska kolla orsak. Men trafik blev mer intensivt, då kommer nya sträcker och pendeltåg linjer. Men oavsett orsak jag skulle anta att alla grannar måste ha samma villkor för ljudisolering.
 
  • Gilla
Slaget på tummen
  • Laddar…
Tyvärr är det bara rekommendationer, så de kan slippa det om det blir allt för kostsamt...

Sedan gör det stor skillnad med treglasfönster jämfört med gamla tvåglasfönster om ni har det idag.
 
T Tompafix skrev:
Tyvärr är det bara rekommendationer, så de kan slippa det om det blir allt för kostsamt...

Sedan gör det stor skillnad med treglasfönster jämfört med gamla tvåglasfönster om ni har det idag.
Ja, vi har tvåglasfönster. Är det nya Standart med tre glas?
 
Känns som att det är få saker på ett hus som inte har skrivits av helt efter 44 år så tror trafikverket nog tycker ni kan bekosta det fönsterbytet själva. Bara en gissning.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Anna1980 Anna1980 skrev:
Ja, vi har tvåglasfönster. Är det nya Standart med tre glas?
Treglas är i stort sett standard nu. Det finns t.om. speciella ljudreducerande glas man kan installera.
Illustration av treglasfönster med symboler som representerar ljudreducering.
 
  • Gilla
Anna1980
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Känns som att det är få saker på ett hus som inte har skrivits av helt efter 44 år så tror trafikverket nog tycker ni kan bekosta det fönsterbytet själva. Bara en gissning.
Trafikverket motiverade, att de ska inte byta våra fönster eftersom de från början typ 44 år sedan blev ljudisolerad. Nu ser jag att fönster måste vara helt avskrivna och tom möter inte moderna standarder alls.
 
Undrar om kommunen har ansvaret för bullret från pendeltåg?
 
Fairlane
Anna1980 Anna1980 skrev:
Trafikverket motiverade, att de ska inte byta våra fönster eftersom de från början typ 44 år sedan blev ljudisolerad. Nu ser jag att fönster måste vara helt avskrivna och tom möter inte moderna standarder alls.
Jag misstänker att Trafikverket anser att de bekostat det hela en gång och inte kommer bekosta framtida uppdateringar av fönster, något som annars faller på ägaren av huset. Jag kan ha fel, men det låter inte orimligt.


Anna1980 Anna1980 skrev:
Undrar om kommunen har ansvaret för bullret från pendeltåg?
Pendeltåg är typiskt inte kommunens uppgift, men det kanske kan skilja beroende på var man bor. I Stockholm Region så är det iallafall SL som är ansvarig och SL ligger under regionen. Sen hanteras det tillsammans med Trafikverket som, är ansvariga för spåren.
 
  • Gilla
Anna1980
  • Laddar…
H
Om ni är missnöjda med att spåret utanför tomten. Hur gick tankarna när ni köpte radhuset? Lite svårt att be någon annan ska renovera radhuset åt er är min åsikt.
 
  • Gilla
JonasTu
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Om ni är missnöjda med att spåret utanför tomten. Hur gick tankarna när ni köpte radhuset? Lite svårt att be någon annan ska renovera radhuset åt er är min åsikt.
Trafikverket renoverar/ljudisolerar i princip alla hus i området ca 30-40 rådhus och i princip alla har fått isolera/byta Bode dörrar och fönster, det bara var rådhus som ligger i direkt anslutning till spåret fick inte fönsterutbytet, som jag ifrågasätter.
 
Anna1980 Anna1980 skrev:
Trafikverket renoverar/ljudisolerar i princip alla hus i området ca 30-40 rådhus och i princip alla har fått isolera/byta Bode dörrar och fönster, det bara var rådhus som ligger i direkt anslutning till spåret fick inte fönsterutbytet, som jag ifrågasätter.
Jag tror du har svaret i det du skrev tidigare att de har redan stått för nya fönster en gång, de anser sig inte stå för en prenumeration där de ger dig nya fönster när dessa blivit för gamla. Om detta skulle hålla i rätten har jag ingen aning om för jag vet inte vilka regler som styr här eller vilka krav kommunen ställt mot Banverket eller vem det nu är som vill bygga. Kan tänka mig att det finns något avtal mellan kommunen och Banverket som ger Banverket rätt att brädda banområdet med X meter förutsatt att i de fall bebyggelse finns inom 100m skall bullermätningar genomföras och befintlig bebyggelse förstärkas i första hand genom bättre material på befintliga byggnader och i sista hand genom bullerplank.
Oavsett om jag gissar rätt här eller är ute och cyklar så borde det gå att hävda att tidigare åtgärder var nog för dåtidens trafik men med fler och snabbare tåg kommer en helt annan ljudbild samt att kraven nog har skärpts dessutom.
Du kan ju kolla med din granne som var bakom er hur de fick till bytet samt hör av dig till kommunen för att se vilka förutsättning som ställts.
Jag har för mig att det var ett gäng radhus längs spåret precis norr om Jakobsbergsstation här i Stockholm som hade samma problem för massa år sedan där Banverket inte ansåg sig behöva stå för någon uppgradering då det redan stått för det en gång men inte alls säker på hur det slutade mer än att jag vet att det var i lokalblaskan då. Tror även att det samma var aktuellt för några villor i Spånga för ett par år sedan. Men som sagt folk klagar ju högt i tidningen när de är missnöjda men det är ju inte som att det följs upp med ett hyllningsnummer om Trafikverket tänker om så vet inte hur dessa slutade.
 
  • Gilla
Anna1980 och 1 till
  • Laddar…
P
Har efter lite dividerande med trafikverket och deras personal om en villa med tåg ca 30 meter från fasaden så är det ju deras ljudmätningar som gäller.. så små förändringar av vad som finns runt er kan göra att radhuslängor som ser lika ut och ligger på lika avstånd från rälsen kan ha olika mätvärden pga omgivningen och då kan olika åtgärder vara befogade och det finns ingen likabehandlingsprincip.. man kan ge den ena nya fönster och dörrar på 3 sidor för att bara ge nästa hus nya balkongdörrar osv.. Att det är orättvist har ingen betydelse här det är helt upp till trafikverket och dom har såklart inte oändligt med pengar till sånt här utan dom försöker göra så mycket dom kan med dom medel dom har.. så har man en gång fått en åtgärd gjord så man kommer under kraven eller rekommendationerna kanske man ska säga så är det osannolikt att man igen åtgärdar samma byggnad utan underhåll av det man en gång fått anses vara upp till den som bor där.. har åtgärden förstörts av tidens tand har man helt enkelt inte skött om sitt boende och får då stå sitt kast.. eller har man köpt in sig via ägarbyten så bör man ha betalat lägre för det pga bristande underhåll.
Hus byggda efter 97 anses också uppfylla kraven från början med dom krav som gällde
Det var hur personal på trafikverket utryckte sig vid vårat möte om hur det funka för vi hade grannar med på plats som dök upp och tyckte att dom hade rättigheter för att vårt hus fick åtgärder.

Det är liksom inte nån lagstadgad rättighet att få nån åtgärd utan det är dom som beslutar efter sina kriterier och efter sina prioriteringar och dom medel som avsätts för dessa åtgärder

här finns lite mer att läsa om bostad/fritidshus längs statlig väg och järnväg

https://www.trafikverket.se/e-tjans...tighet/#atgardsprogram_buller_och_vibrationer
 
  • Gilla
Anna1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.