Hej,
Har läst lite i gamla trådar men det dyker ju upp nya material och lösningar så jag tänkte att det är lika bra att kasta upp frågan igen.

Är detta en bra konstruktion för att eliminera både stegljud och tal/musik mellan våningarna?

Uppifrån och ner
golv (klinkers, laminat, heltäckningsmatta)
golvgips 15mm (limmat)
28*70 på tvären över bjälklaget (golvvärmeslingor)
bjälklag 220mm cc30 (95mm ullskiva + 95mm markskiva eller annan kompakt skiva i botten)
gles cc30 (på tvären mot bjälklaget)
Gips

Har hört om någon lösning för "frihängande" undertak. Som jag fattat det ska man då skruva exempelvis en 45*95 i varje bjälke och sen skruva gles på tvären som gipset skruvas i. Detta skulle tydligen dämpa stegljud bra men jag har svårt att hitta information som bekräftar det.
En anna variant som jag funderar på är att skruva 45*95 på tvären mot bjälklaget och fullisolera det facket, sen skruva gles som gipset skruvas i. Vilken av varianterna skulle vara bäst och är det någon som har praktisk erfarenhet av någon av dessa?

Hur mycket hjälper det att skruva dubbla gipsskivor i taket?
I golvet vill jag inte lägga dubbelt eftersom golvvärmen blir trögare då.

Tacksam för alla tips.

/Elias
 
Kan tillägga att jag kommit fram till att jag nog ska fullisolera bjälklaget för att golvvärmen ska göra maximal nytta uppåt. Frågorna ovan kvarstår dock.
 
Intressant. Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Ljudbyglar, eller så kallade akustikprofiler gör en del för att dämpa stegljudet. Ca 2-3dB. Det är bra att separera översidan av bjälklaget med undersidan mot vibrationer.
Det som är viktigt är att inte skruva dessa för hårt så att den fjädrande effekten "punkteras" En enda felskruvad skruv kan ställa till det.
Vad som mer är viktigt för att dämpa ljud är golvets styvhet, massa och isolertjocklek som bör vara över 200mm.
Så ett tungt, styvt bjälklag med mycket isolering är att rekommendera.
En viss effekt gör dubbla gipsskivor i undertaket men jag vet inte hur mycket. Det ökar ju massan en del vilket är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.