Tänkte först sätta 100mm, men funderar nu på att knuffa i 50mm till. Skulle kosta mig ca 250 euro för 80 kvadrat. Vad tycker ni? Det är ju bara för ljudisolering.
 
Oj! Behöver man så mycket? Vi har bara 45 mm i vårt mellanbjälklag. Standard i leveransen. I och för sig så är det inget golv lagt ovanpå ännu så det går ju att komplettera.
 
Låt mig bara förtydliga: Jag pratar om golvet melan vån1 och 2. Blir aldrig klok på vad de olika bjälklagren heter ;)
 
Vi hade 45mm som std. Ökade till 90mm + extra golvgipsskiva för förhoppningsvis sänka ljudnivån något.

Jonte
 
AndersG skrev:
Tänkte först sätta 100mm, men funderar nu på att knuffa i 50mm till. Skulle kosta mig ca 250 euro för 80 kvadrat. Vad tycker ni? Det är ju bara för ljudisolering.
Tycker jag låter som en god idé. Försök få tag i en annan isolering så du har två olika densiteter. Då fungerar det ännu bättre som ljudisolering. Jag har för mig att tung isolering dämpar mörka ljud och lätt isolering dämpar höga ljud...men det kan också vara precis tvärtom. :) Hursomhelst är det bra med två olika densiteter.
 
45mm verkar vara std på de flesta hus (Aneby, Sävsjö). De byggare jag pratat med har alla lagt i extra i sina egna hus ;)
 
Vi har med fullisolering (220 mm) i avtalet men jag har från vissa håll hört att ljuddämpningen blir bättre om man har lite luft också. Framförallt så blir det ju lite enklare att lägga om man går ner litegrann i tjocklek.

Vi har inte ropat av denna leverans ännu så vi har fortfarande möjlighet att ändra. Dessutom kan man ju spara en krona eller två.
 
Lägg 3 gips skivor i taket på bottenplan, 200mm isolering (cellplast + stenull) och 3 lager golvgips på ovanvåning.
Borde bli rätt tyst tycker man, men det lär ju kosta en del.
Det var nog inget bra tips, ;D
 
Jag fyller mellanbjälklaget med lösull (stenull) vartefter jag renoverar (22cm). Kutterspånet åker ut...


1. Det blir tyst (finns säkert effektivare metoder dock)
2. Brandsäkert
3. Kontrollerad värmetransport mellan våningsplanen ger enklare reglering av temperatur (ett dåligt skäl)

 
1 1/2 planshus: Golv mellan bv och ov, vindsbjälklag.
Från ov till "vind", hanbjälklag
2 plans hus: Golv mellan bv och ov, mellanbjälklag.
Från ov till "vind", vindsbjälklag
Detta gäller källarlösa hus.
 
Och för hus med källare?? ???
 
1-plans källarhus:
"källargolvet" = markbjälklag
"golvet på marknivå"= källarbjälklag
" taket" mot vind = vindsbjälklag

på sutteräng blir källarbjälklaget mellanbjälklag.

Finns det fler typer av hus ??? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.