Hej,
Har två sovrum som ligger vägg i vägg med varandra, i det ena bor en 6 månaders bebis och i det andra en 11åring i puberteten. Man kan säga att de har både lite olika dygnsrytm och intressen.
Jag skulle behöva ljudisolera mellan dessa rum, huset är från 1981 och väggen består av skivor, inte gips utan någon form av plywood skivor är det som sitter på reglarna.

till saken hör att rummet för minstingen renoverades precis innan hon kom i somras och jag vill ogärna behöva göra om det jobbet..

- Får man någon effekt av att sätta gipsskivor i stora grabbens rum?

- kan man spruta in någon form av isolering i väggen som ljudisolerar?

- jag har kollat på akustikplattor men de kostar ju en hel del och jag är lite tveksam till vilken effekt de har?

tacksam för alla tips.
 
Det där är en hel vetenskap och snart kommer tråden att drälla av experter :) Så här gjorde jag, med väldigt gott resultat.

Jag reglade upp en vägg mot befintlig vägg, men behöll en luftspalt emellan dom. De nya reglarna satte jag med silicon, viktigt att de inte går emot golv och omkringliggande vägg. I med isolering, googla vilket typ som isolerar ljud bäst, minns inte. Sedan smackade jag på dubbel gips. Se till att skarvarna går omlott och vräk på med latex i alla hålor och glipor. näst intill knäpptyst. Och jag gjorde bara från ena hållet.
 
  • Gilla
Saim och 1 till
  • Laddar…
Som ovan skriver är dubbelgips och isolering en bra början.

Kanske även lägga ett lager gips på minstingens vägg, är väl inte allt för mycket jobb om ni inte typ kört mönstermatchad tapet?

Har själv ett gäng ungar i bagaget, och inte direkt haft tyst hemma, sällan någon vaknat av ljud.

Polarna som trippat på tå runt sin enda unge får en extra nattning däremot, varje gång någon spolat på muggen eller en dörr öppnats..

Så det går ju att vänja dom vid lite ljud sådär..

Edit: https://www.isover.se/isolera-mot-buller-och-storande-ljud
 
Redigerat:
Kan man fimpa VP rören till tele helt? Eller behöver man dra ut allt telekablage?
Tänker när jag ändå isolerar vill jag bli av med rören då jag tycker dom är i vägen.
 
  • VP-rör och eluttag bland isolering i vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VP-rör och röda installationsdosa för telekabel mot brun vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Själva telen behövs ju inte längre men om du inte har dragit nätverkskablar innan så är det läge att dra i lite cat6 med de gamla kablarna som dragtråd. Många avundas dig nog som har ett bra tillfälle att få till detta.
 
  • Gilla
Dr4co och 2 till
  • Laddar…
Sant men än så länge funkar de mesh routers jag köpte. Och jag förstår det som att det är tight att dra cat6 i vanliga VP rör?
 
Min lösning blir alltså, 2 lager 45 isolering, OSB skiva och gips.

1. Ska man ha ett mellanrum mellan OSB skivan och golvet?
2. För gipset har jag förstått att man ska ha ett mellanrum mellan golv och gips?
3. Ska man ha ett litet mellanrum mellan OSB skivorna? I så fall ska man täta detta med akrylfog sen?
4. ska man täta med akrylfog mellan golv och gips?
 
1. Ja, mellanrum mellan golv och OSB, inget ska gå i golvet, ha silicon emellan golv och skiva.
2. Ja.
3. Vet inte riktigt hur du menar, men om allt ska tätas, ljud läcker igenom annars.
4. Japp. Eller silicon.

Hela den nya väggen ska "sväva" så att inte ljud fortplantar sig.
 
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
1. Ja, mellanrum mellan golv och OSB, inget ska gå i golvet, ha silicon emellan golv och skiva.
2. Ja.
3. Vet inte riktigt hur du menar, men om allt ska tätas, ljud läcker igenom annars.
4. Japp. Eller silicon.


Robert63 Robert63 skrev:
1. Ja, mellanrum mellan golv och OSB, inget ska gå i golvet, ha silicon emellan golv och skiva.
2. Ja.
3. Vet inte riktigt hur du menar, men om allt ska tätas, ljud läcker igenom annars.
4. Japp. Eller silicon.

Hela den nya väggen ska "sväva" så att inte ljud fortplantar sig.

Hela den nya väggen ska "sväva" så att inte ljud fortplantar sig.
det var ju synd att jag hann sätta alla OSB skivor innan jag såg ditt svar. Hur stor skillnad gör det? Är det värt att lossa skivorna och skruva upp dom på nytt med ett litet mellanrum till golv?
 
T TheCed skrev:
det var ju synd att jag hann sätta alla OSB skivor innan jag såg ditt svar. Hur stor skillnad gör det? Är det värt att lossa skivorna och skruva upp dom på nytt med ett litet mellanrum till golv?
Ja, jag tror det är värt. Nu kommer ljudvågorna att fortplanta sig via golvet.
 
Några tips:
Bäst ljudteduktion får du om du reglar upp en separat vägg intill den befintliga, alternativt saxade reglar så att gipsen på respektive sida inte kortsluter varandra via reglarna. Desto större luftspalt mellan skivmaterialen (mellan de två väggarna) desto bättre ljudreduktion. Löst packad isolering i regelfacken förbättrar ljudisoleringen. Stenull (tex Flexibatt) ngt bättre vs glasull.
Om du gör på detta sätt ska skivningen på befintlig vägg tas bort. Formeln är massa/luftspalt/massa. Det du kan passa på att göra när du har väggen öppen är att limma gips på baksidan av bef vägg. På så sätt kan du få den gipsförstärkt utan förstörande ingrepp på den sida du redan fixat. Ska de spelas musik framgent kan du passa på att bygga täta gipslådor runt appatatdosorna. Har du möjlighet, försök att flytta på dosorna så de ej är mitt emot varandra.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Några tips:
Bäst ljudteduktion får du om du reglar upp en separat vägg intill den befintliga, alternativt saxade reglar så att gipsen på respektive sida inte kortsluter varandra via reglarna. Desto större luftspalt mellan skivmaterialen (mellan de två väggarna) desto bättre ljudreduktion. Löst packad isolering i regelfacken förbättrar ljudisoleringen. Stenull (tex Flexibatt) ngt bättre vs glasull.
Om du gör på detta sätt ska skivningen på befintlig vägg tas bort. Formeln är massa/luftspalt/massa. Det du kan passa på att göra när du har väggen öppen är att limma gips på baksidan av bef vägg. På så sätt kan du få den gipsförstärkt utan förstörande ingrepp på den sida du redan fixat. Ska de spelas musik framgent kan du passa på att bygga täta gipslådor runt appatatdosorna. Har du möjlighet, försök att flytta på dosorna så de ej är mitt emot varandra.
jag har tryckt in 2 lager 45 isolering i regelfacken, blir det bättre ljudisolerat om jag bara har ett lager? Regelfacken är ca 90.
 
Isoleringens funktion är att absorbera ljud och ska därför ej packas. Vid separata regelstomnar ska isoleringen inte vara i kontakt med varandra. Det räcker om isoleringen är 2/3 av fackets djup. Har du byggt separata regelstommar?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Isoleringens funktion är att absorbera ljud och ska därför ej packas. Vid separata regelstomnar ska isoleringen inte vara i kontakt med varandra. Det räcker om isoleringen är 2/3 av fackets djup. Har du byggt separata regelstommar?
Nej jag tog bort plyfan, satte i isolering och satte på OSB skiva.
Ska sätta gips ovanpå OSB skivorna sen.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Isoleringens funktion är att absorbera ljud och ska därför ej packas. Vid separata regelstomnar ska isoleringen inte vara i kontakt med varandra. Det räcker om isoleringen är 2/3 av fackets djup. Har du byggt separata regelstommar?
ska kanske tillägga att det alltså är regelfack idag där jag har stoppat i isolering.
 
  • Gilla
MBZV
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.