Hej!

Jag har precis flyttat in i en lägenhet i ett lättbetongshus. Vi har redan märkt att talljud och t ex. pianospelande hörs ganska väl mellan lägenheterna, och eftersom vi nu ska renovera rum för rum funderar jag på vad som kan göras utan att ta för mycket yta i anspråk. Kan det räcka med att sätta upp dubbla gipsskivor? Eller måste man ha en luftficka mellan nuvarande vägg och den nya?

Ljudet fortplantar sig även mellan våningsplanen. Vi ska lägga in nytt golv, finns det något särskilt vi kan tänka på där? Det vi ska lägga in är 15mm parkett på det befintliga golvet.

Något att göra i taket, utan att ta för mycket på takhöjden (2,50 i dagsläget)?
 
B
bara gips räcker ej. isolering också.
 
Okej, jag var rädd för det :) Då är frågan hur mycket man kan avhjälpa utan påverka rummet för mycket?

Vi bor i en gavellägenhet som dessutom är genomgående, så det är en sida av lägenheten som gränsar till trapphus och grannar. Dock rör sig ljudet även i vertikalt led. Det är framförallt vardagsrum och sovrum (som båda ligger mot grannar/trapphus) som är aktuella att ljudisolera om möjligt. Jag har svårt att avgöra var ljuden kommer, men uppenbarligen från flera håll.

1) Hur mycket (i termer av "tillräckligt", "inte alls" etc) av ljudproblemen hjälps om vi använder 45mm regel med isolering och sedan dubbelgips (eller likande lösning) längs med vardagsrummets vägg mot grannarna? Finns det någon tunnare lösning som ändå ger effekt?

2) Takhöjden är 2,50. Hur mycket förändras känslan om man bygger upp ett innertak? (Såg någon som föreslog en lösning som bara skulle bygga 6cm, dvs takhöjden blir 2,44). Vardagsrummet är ca. 20m2, sovrummet 12kvm.

3) Som sagt ska vi lägga in ett nytt parkettgolv i alla berörda rum, kan vi göra något särskilt för att minska ljudet nerifrån/från sidorna? Vi tänkte använda en 2mm stötdämpande matta under parketten, mycket mer än så får vi inte plats med om dörrar ska få plats. Kan man komplettera på något sätt, t ex genom att täta med någon fogmassa där undergolvet möter vägg? Jag läste någonstans att ljust fogar mellan vägg/golv kan vara ett område där ljudet smiter in?

Tacksam för svar och idéer! :)
 
Har liknande funderingar, vi bor i ett radhus i lättbetong och har en nyinflyttad granne som för ett himlans oväsen.Hög musik mitt i natten mm.

Men jag måste andå göra något å väggarna så gips + OSB på 45mm är väl vad jag funderat på.

Kan rekomendera en sökning på forumet i ljust ämnet ljuddämpning å ioslering. Finns en del matnyttigt!

/Pierre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.