Jag har sett att detta varit ett populärt ämne de senaste åren men eftersom jag har några frågor så tar jag upp saken igen.

Jag bor i en bostadsrätt byggd i början av 50-talet. Vardagsrumsväggen mot grannen är gjord av något slags grå lättbetong som dessvärre släpper igenom en hel del ljud,
t ex högt prat, musik, TV etc.

Jag hade tänkt bygga upp en vägg ett par cm från den befintliga med hjälp av stålreglar, isoleringsmaterial, OSB-skiva och 13 mm gipsskiva men jag har några frågor:

1. Påverkas ljudisoleringen mycket av luftspalten? Spelar det någon roll om man väljer 1, 2 eller 3 cm? (Man vill ju ta så lite golvyta som möjligt).

2. Mineralull eller glasull? Någon skillnad? Mineralull är väl tyngre, innebär det att den tar bort mer ljud?

3. Gipsskivorna ska väl sitta "omlott" med OSB-skivorna? Kan man skruva gipsen enbart i OSB:n eller måste det finnas en regel bakom?

4. Det lär finnas stålreglar med gummi som ska ligga emot befintliga väggar och tak. Bör man satsa på sådana för bästa effekt eller är det att kasta pengarna i sjön?

5. Man ska tydligen täta den nya väggen mot tak, golv och sidoväggar med fogmassa. Gör man det när gipset är ditskruvat eller bör man första täta OSB:n och därefter gipsen?

6. 70 eller 45 mm ull? Är det värt att satsa på den tjockare varianten trots att det tar mer golvyta?

 
mielo skrev:
Jag har sett att detta varit ett populärt ämne de senaste åren men eftersom jag har några frågor så tar jag upp saken igen.



1. Påverkas ljudisoleringen mycket av luftspalten? Spelar det någon roll om man väljer 1, 2 eller 3 cm? (Man vill ju ta så lite golvyta som möjligt).
Svar: Lufspalten styr avståndet mellan gipsskivor och den befintliga väggen. Längre avstånd ger en lägre lägsta frekvens i väggen. Svaret är att det hjälper mot lägre frekvenser. Men i detta fall räcker 20 mm gott dvs totalt 90 mm inkl regeln.
2. Mineralull eller glasull? Någon skillnad? Mineralull är väl tyngre, innebär det att den tar bort mer ljud?
Nja Tyyngre ull hjälper en aning men inte såpass mycket att det egentligen gör någon markant skillnad i ditt fall... Återigen du får ner egen frekvensen i Hz räknat.

3. Gipsskivorna ska väl sitta "omlott" med OSB-skivorna? Kan man skruva gipsen enbart i OSB:n eller måste det finnas en regel bakom?
Svar: Det bästa är att skruva i regeln styvare konstruktion ger bättre ljudisolering.

4. Det lär finnas stålreglar med gummi som ska ligga emot befintliga väggar och tak. Bör man satsa på sådana för bästa effekt eller är det att kasta pengarna i sjön?
Svar: Gummit gör att du får en Tätare konstruktion samt att gummit motverkat flanktransmissionen. Det är bra att ha detta i väggar som skall ha någorlunda kvalitet ur ljudsynpunkt då en tätkonstruktion är en bra konstruktion.
5. Man ska tydligen täta den nya väggen mot tak, golv och sidoväggar med fogmassa. Gör man det när gipset är ditskruvat eller bör man första täta OSB:n och därefter gipsen?
Svar: Generellt så är jag emot osb när man skall gör denna typ av vägg. Men du tätar osb och gipsen så e du safe. Egentligen tätar man endast det undre lagret.

6. 70 eller 45 mm ull? Är det värt att satsa på den tjockare varianten trots att det tar mer golvyta?
Svar: Se svar 1 för regeltjockleken. Ullen skall ta hand om inre resonanser i lådan likt ullen i en högtalare. Du behöver bara fylla 1/3 av utrymmet för att nå fullgott resultat. Använder du tungull så får du även viss ökning av det totala reduktionstalet då hjälper mer ull...
 
Möjligen kan man ju tillägga att väggen ska vara så tung som möjligt och då är dubbelgipps bättre än OSB och gips. Anser man sig ha råd så skulle jag ersätta OSB med minerit (gärna gipsen med). Mineriten är inte alls lika bra att skruva i som OSB men inte lika usel som gips.
 
Anledningen till att jag tänkte använda OSB är att den enligt Martin Timell ( :D) är betydligt bättre att skruva i jämfört med gips. Minerit verkar vara lite väl dyrt..

Det får nog bli 70 mm mineralull av någon tung sort. Har reglarna med gummi på något speciellt namn?

Förresten, vilket resultat kan man hoppas på med denna konstruktion? Som tur är handlar det inte om några basljud eller liknande utan mer om normalt TV-ljud och högt tal (grannen har en oerhört irriterande och gäll röst...)
 
mielo skrev:
Anledningen till att jag tänkte använda OSB är att den enligt Martin Timell ( :D) är betydligt bättre att skruva i jämfört med gips. Minerit verkar vara lite väl dyrt..

Det får nog bli 70 mm mineralull av någon tung sort. Har reglarna med gummi på något speciellt namn?

Förresten, vilket resultat kan man hoppas på med denna konstruktion? Som tur är handlar det inte om några basljud eller liknande utan mer om normalt TV-ljud och högt tal (grannen har en oerhört irriterande och gäll röst...)
Då har du mellanregister som spökar och där är gipsen rätt great faktiskt. Rent reduktionsmässigt ger denna konstruktion nånstans teoretiskt en 25dB reduktion. Dock så minskar du egenfrekvensen med avståndet vilket indirekt gör att du får en bättre totalkonstruktion.. 25dB är rätt bra i detta fallet.

Gummiskenorna finns som SKP och även som ACOstic skena den senare har fetare gummi och är ca dubbelt så dyr runt 50 spänn metern för svennebanan kan jag tänka mig. Men den är bättre än SKP som kostar dig säg 25 spänn nånstans.
 
Tack så mycket för alla bra svar!

Jag funderar på det här med de vertikala reglarna, de är ju U-formade, ska man sätta två st "rygg mot rygg" så det skapas bra fack att sätta isoleringsskivorna i ? Eller sätter man dem en och en?
 
nej man sätter dem inte rygg mot rygg... SPana in gyproc eller danogips för montageanvisning....
 
mr Z skrev:
nej man sätter dem inte rygg mot rygg... SPana in gyproc eller danogips för montageanvisning....

Blir lite förvånad över detta, borde det inte vara bättre om man satt dom rygg mot rygg, med tanke på isoleringen hålls då fast i bägge ändarna?!?


mielo:

Hur gick det? Håller på med samma sak som dig!


 
Slöseri med reglar är motiveringen...sen får du skruva ihop dem också...Men vill man får man göra det..Men man kan ju undra varför ingen gör det proffesionellt alltså
 
mr Z skrev:
Slöseri med reglar är motiveringen...sen får du skruva ihop dem också...Men vill man får man göra det..Men man kan ju undra varför ingen gör det proffesionellt alltså
Tja, jag har ingen bra erfarenhet av yrkesfolk(mestadels bilmek), så då antar jag att byggfolket är snåla/slarviga ;D



 
C
Agrik skrev:
Blir lite förvånad över detta, borde det inte vara bättre om man satt dom rygg mot rygg, med tanke på isoleringen hålls då fast i bägge ändarna?!?
Isoleringen brukar sitta rätt fint ändå. Men om man sätter två reglar rygg-mot-rygg så måste man vara noga med att vid skivskarvarna skruva båda skivorna i en av reglarna, annars kan det röra sig i skarven. Man bör dessutom skruva skivorna ordentligt i båda reglarna samt skruva samman reglarna mycket ordentligt alternativ lägga någon typ av gummilist imellan. Alla anliggningsytor mellan hårda material som inte sitter ihop som berget tenderar att skallra, knarra, knaka eller knäppa vid vibrationer eller när konstruktionen påverkas av temperaturförändringar eller av att du t.ex. öppnar en dörr som är infäst i väggen.
Summa summarum tror jag att det är en riktigt usel idé att använda dubbla reglar.
 
Jag har inte lyckats uppbåda tillräckligt med energi för att sätta igång med bygget ännu...

En till fundering bara; om jag är lat och bara skruvar dit ett eller två lager gipsskiva direkt på den befintliga innerväggen, skulle det ge någon effekt överhuvudtaget? Det gäller alltså prat och TV-ljud från grannen.
 
Klart det hjälper men inte mycket..... Det kostar lika mycket att göra det ordentligt...
 
Det hela handlar om att bygga ett rum i rummet.
För bästa ljuisolering skulle du följa hela den prencipen för att isolera bort ljudet.
Men en vägg är alltid en början =)
luftspalten ger dig effektiv ljudisolering då ljud sprider sig genom vibrationer i material därför skulle du få isolera med mängder av massa om du inte gör en luftspalt.
vad det gäller isolering så ju högre densitet destå bättre, brukar använda mig av roxulls markskiva  http://guide.roxull.se/sw16176.asp

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.