Hej! Vi bor i en bostadsrätt och vill ljudisolera ett innertak mot våra grannar ovanför. Det är huvudsakligen stegljud, ljud av saker som tappas i golvet och barnlek som vi skulle vilja dämpa. Vi har sett flera lösningar där reglar skruvas direkt i innertaket, alt. "hängande tak" men tänker att det vore bättre om lätta balkar skruvades i väggarna och så att gipsskivorna kan fästas i dessa. Tänker oss en luftspalt mellan balkarna och befintliga taket på några centimeter och sedan ljudisolerande material ca 12 cm. Någon som gjort något liknande eller har idéer? Vad finns det för bra ljudisolerande material och hur mycket av ljudet kan man hoppas på att få bort?

Jättetacksam för svar.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Till att börja med kan det vara bra om du kollar om det är ett allmänt problem i huset att stegljud hörs eller om det är i just din lägenhet. I det senare fallet kan det bero på att de ovanför har tagit bort stegljudsdämpande material i samband med ett golvbyte och det brukar inte vara tillåtet, dvs. det blir de ovanpå som måste göra om jobbet och ljuddämpa på rätt sätt.
 
Tack BrigitS!

Ja, det kan nog vara ett allmänt problem i huset eftersom renoveringar genomförts över åren och inte alltid på bästa sätt. Det är fullt möjligt att det tagits bort stegljudsdämpande material mellan min och våningen ovanför. Jag tror dock inte att de ovanför är villiga att göra några förändringar. Så det blir nog jag som får ljudisolera om jag ska bo kvar. :(
 
BirgitS
Har de tagit bort stegljudsdämpande material så har de tagit bort material som föreningen äger och ansvarar för och därmed kan antagligen föreningen kräva att de åtgärdar problemet. Under våren brukar det vara många årsstämmor så det kan ju vara bra att ta upp problemet då.
 
Ja, med det kan hända att det tagits bort under tidigare renoveringar. Jag ska i alla fall ställa frågan till föreningen och se om man kan undersöka det. Tack!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har de tagit bort stegljudsdämpande material så har de tagit bort material som föreningen äger och ansvarar för och därmed kan antagligen föreningen kräva att de åtgärdar problemet. Under våren brukar det vara många årsstämmor så det kan ju vara bra att ta upp problemet då.
Jo, kan tänka mig att många bryter upp golv i äldre fastigheter och hittar först ett lager sand och sedan 1 dm bös som de med mycket möda öser ut för att komma ner till bjälklaget. Sedan lägger de 2mm foam och en klickparkett utan att inse att det just gjorde sig av med ljudisoleringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tror det blir svårt att fixa detta. Sannolikt är det husets konstruktion som inte är bättre.
 
Tveksamt om ni med denna åtgärd/investering kommer åt hela problemet. Det kommer bli bättre, men risken finns att ni blir besvikna.

jag skulle försöka montera det nya taket frånkopplat det gamla taket, antingen genom montage endast i vägg alt med akustikreglar. Knö in mineralull och sen gärna två lager gips på det.
 
Tack!

Jo, det verkar inte vara helt enkelt. Frågan är hur mycket man kan dämpa ljuden.

K Karl P skrev:
jag skulle försöka montera det nya taket frånkopplat det gamla taket, antingen genom montage endast i vägg alt med akustikreglar. Knö in mineralull och sen gärna två lager gips på det.
Var skulle man sätta de två gipslagren? Jag har 20 cm till förfogande. Tänker mig några centimeter mellan befintliga taket och det nya. Ett lager gipsskivor, sen balkar som fästs i väggarna, sen ett lager gips till och mellan de båda lagren ljudisolerande ull eller liknande. Frågan är om det väger för mycket och om det skulle räcka med ett lager gips.
 
T Teide skrev:
Tack!

Jo, det verkar inte vara helt enkelt. Frågan är hur mycket man kan dämpa ljuden.



Var skulle man sätta de två gipslagren? Jag har 20 cm till förfogande. Tänker mig några centimeter mellan befintliga taket och det nya. Ett lager gipsskivor, sen balkar som fästs i väggarna, sen ett lager gips till och mellan de båda lagren ljudisolerande ull eller liknande. Frågan är om det väger för mycket och om det skulle räcka med ett lager gips.
Ta en titt i Gyproc handbok, ex kap 3.5 https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/Handbok/KAP 3.5-Undertak HANDBOK-9.pdf

Vikten vågar jag inte svara på, men Gyprocs gamla AP25-regel klarade upp mot tre lager gips om jag minns rätt. Men då är den takmonterad

EDIT: En variant, om ni har mycket överytor är att bygga rum i rummet. Dvs för att bli av med ev stomljud via väggarna likväl. Men det är en rejäl överkurs.. :)
 
K Karl P skrev:
Ta en titt i Gyproc handbok, ex kap 3.5 [länk] 3.5-Undertak HANDBOK-9.pdf

Vikten vågar jag inte svara på, men Gyprocs gamla AP25-regel klarade upp mot tre lager gips om jag minns rätt. Men då är den takmonterad

EDIT: En variant, om ni har mycket överytor är att bygga rum i rummet. Dvs för att bli av med ev stomljud via väggarna likväl. Men det är en rejäl överkurs.. :)
 
Tack! Ja det blir nog överkurs. Jag vill få bort en si så där 40 - 50 % av ljudet. Jag behöver alltså inte få bort dem helt, men jag skulle vilja att de dämpades rejält...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.