Tänker dela av korridor i min villa för att kunna hyra ut del av huset.
Öppningen är 120 cm bred, takhöjd 237 cm.
Det ligger nu ett laminatgolv på golvspånskiva. Helst skulle jag vilja göra så liten skada som möjligt på govet för att man ha möjlighet att ta bort väggen någon gång i framtiden.
För att störas så lite som möjligt av hyresgästerna skulle jag vilja ljudisolera i rimlig grad.
Jag är på intet sätt byggkunnig. Nedanstående bygger på googling och inte på erfarenhet.
Jag har nu följande förslag som jag skulle vilja ha synpunkter på.

Jag har tänkt mig innerdörr 8x21 från Swedoor, 35 db med gummitröskel och släplist. Detta dörrblad väger 66 kg…
https://www.k-rauta.se/produkt/inne...ft-03-vit-8x20-vanster-ei3035db/5700361842190
Stålskena Norgips UP70 med 4 mm polyeten mot golv, tak och vid väggen på korridorens sidor.
https://www.k-rauta.se/produkt/stalskena-norgips-up7055-4mm-polyeten-3000mm/7332169008485

Två stående stålreglar 70 mm och sedan träregel 95 mm mot dessa vid dörröppningen.
Jag har tänkt använda 12 mm plywood innerst och sedan enkelgips för att kunna fästa lister och annat på ett smidigt sätt. Men kanske dubbelgips ändå skulle vara så mycket bättre? Hur fäster jag i så fall lister på bästa sätt (tänker att det blir krångligt med plåtreglar)?

Väggtjockleken blir med denna konstruktion, 13 mm gips, 12 mm plywood, 70 mm regel, 12 mm plywood, 13 mm gips, dvs 120 mm. Då borde jag väl välja 118 mm karm?
Om jag använder 95 mm träregel vid dörröppningen för att fästa karmen i, då kan jag väl gå emot 95 mm regeln med plywood och sedan gipsa fram mot dörrkarmen med gipsskivan?
Karmen sticker ut 12 mm på varje sida om träregel 95 mm men detta innebär väl inget problem med infästning av karmen i regeln?

Har tänkt använda tätningslister i gummi mot mellan plåtregel och träregel vid dörröppningen och sedan dreva med glasull mellan karm och träregel, blir detta tillräckligt bra?

Borde jag göra på något annat sätt än ovan?
Något annat jag borde tänka på?
 
T
Varför blanda plåtregel och träregel om du ändå ska ha träregel vid dörrhålet? Varför inte köra trä hela vägen?
Du kommer få bättre ljudisolering om du har dubbelgips än om du har plywood/gips (eller OSB/gips). Glöm inte att isolera i väggen för att minska trumljud.
Du kommer att ha en liggande regel mot golv och en mot varje vägg samt mot tak så socklar och lister kommer kunna spikas/skruvas i reglarna även med dubbelgips.

Glöm inte att foga mot tak/vägg/golv för att stoppa ljudvågor som "smiter runt" väggen.

Ställ väggen på EPDM-gummi mot golvet så får du vibrationsdämpning och skydd mot golvet men du kommer ändå att få stegljud som fortplantar sig lite i golvet eftersom du inte verkar vara inne på att kapa det där väggen ska stå. Kan vara svårt att inte sätta en skruv på var sida av dörren ner i golvet för att hålla väggen på plats med en så tung dörr. Väggsidan kan räcka med att du skruvar i väggen.

Sen, om du verkligen vill ha ljudisolerat, så borde du göra två väggar utan mekanisk koppling emellan men det kan ju vara överkurs.
 
  • Gilla
Oldhawk
  • Laddar…
Tack för bra tips!
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.