Jag planerar ett renoveringsprojekt i lägenheten, och en sak som jag skulle vilja få till är bättre ljudisolering i sovrummet. Min fru somnar ofta tidigt på kvällarna, och störs ibland av skrammel i köket (precis utanför sovrumsdörren) eller ljud från TVn.

Både väggen och dörren till sovrummet är av standardvariant för nybyggd lägenhet, och är tunna och lyhörda. Jag överväger att riva väggen (vill ändå ha den flyttad), och då se till att nya väggen är mer ljudisolerad. Även en ny dörr, av ljudisolerande karaktär, är aktuellt.

Men hur påverkar en sån dörr luftflödet i lägenheten? Normalt sover vi med dörren på glänt, men vad händer med luftflödet med en ljudisolerad dörr? Kommer det bli dålig luft i sovrummet på kort tid? Finns det kanske dörrar där man kan justera luftflödet, och därmed själv kan hitta en kompromiss mellan luftflöde och ljudinsläpp?
 
För att förtydliga:
Normalt sover vi med dörren på glänt, men vad händer med luftflödet med en ljudisolerad dörr när den är helt stängd?

(Jag var för sent ute för att hinna redigera huvudinlägget)
 
S
Det beror ju på vilken typ av ventilationssystem, hur många don etc, hur systemet är designat om de är överluft eller så. Men rekommendationen är att aldrig sova med dörren stängd.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Det beror ju på vilken typ av ventilationssystem, hur många don etc, hur systemet är designat om de är överluft eller så. Men rekommendationen är att aldrig sova med dörren stängd.
Relativt nybyggt JM-hus, ca 8 år gammalt, energiklass B. Lägenheten är en 2:a, och ventilationssystemet är väl tilltaget enligt min högst amatörmässiga bedömning. Men jag har ingen aning om vad det är för typ av system.

Det är ett gemensamt luftdon i vardagsrum och kök (öppen planlösning, dock har köksfläkten alltid viss frånluft aktiv även när inte fläkten är på), ett i sovrummet och ett i badrummet.

Som sagt har det gått utmärkt att sova med stängd dörr med den dörr vi har idag, som har en stor luftspringa mellan dörren och tröskeln. Jag antar att en ljudisolerande dörr kommer släppa igenom minimalt med luft när den är stängd?

Kan ett bullerdämpande överluftsdon ovanför dörren göra stor skillnad? T.ex någon av dessa två:

https://www.leifarvidsson.se/ventiler/overluftsdon
 
AXS
Sätt en separat ljuddämpad ventilation i den nya väggen.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sätt en separat ljuddämpad ventilation i den nya väggen.
Du menar en såndär överluftsdon som jag länkade till? Eller är det något annat du pratar om?
 
AXS
B BostadsBubbel skrev:
Du menar en såndär överluftsdon som jag länkade till? Eller är det något annat du pratar om?
Läste för snabbt, det blir perfekt.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.