Har sökt på forumet efter hur ljudisolera en yttervägg på bästa sätt men inte hittat nåt som direkt passar min situation. Vi har ett tilläggsisolerat 1850-talshus men behöver isolera ytterligare mot ljud i sovrummet då detta vetter mot en krog.

Att fönstren är prio ett att isolera är nog självklart, där tittar jag på t.ex. NORDWIND AB - Värmeisolering & ljudisolering av fönster för att montera in en extra ljuddämpande ruta. Att tunga gardiner eller liknande också dämpar ljud har jag också förstått.

Min fråga däremot rör hur jag gör med ljudisolering i väggen på bästa sätt, där är det enda alternativet att isolera på insidan och av vad man kan läsa här på forumet så är åsikterna olika hur och om detta är bra eller inte, framförallt avseende fuktvandring etc. Jag tänkte ändå försöka inhämta råd och synpunkter från er här på forumet om hur jag bäst går tillväga, smälla på en eller två gipsskivor, luftspalt eller inte, isoleringsmaterial etc etc.

Visst...att fönstren kommer vara det som släpper igenom mest ljud ändå är väl ganska klart, men om det går så vill jag täppa till det som jag kan så mycket som möjligt.

Några synpunkter??
 
Börja som sagt med den kritiska punkten fönster. Sen brukar det allt som oftast finnas tilluft i sovrum. Se till att täta denna med resultatet att du får sämre luft. Alternativt sätter någon form av ljudfälla vid tilluften...
När du gjort dessa ingrepp och fortfarande störs så kan du se över hur ytterväggen ser ut. Med årtalet på huset i tnkarna så är plankvägg ett hett tips.. Trä är mer eller mindre dåligt men men... Skall du ändå härja inne i kåken så får man bättre resultat ju längre det är mellan massorna dvs befintlig vägg kontra ny vägg... Nu är det kanske överkurs men dock beror detta på tjocklek yttervägg och material... Men som du själv säger börja med det viktigaste och sen ta beslut om vidare åtgärder.
 
  • Gilla
Calle Block
  • Laddar…
Tilluftventiler saknas helt i kåken och är en sak på att-göra listan, dock så tänkte jag inte ha något i sovrummet av ovan nämnda anledning...i övrigt är det förnärvarande självdrag som gäller i hela huset.

OM jag gör något inomhus så menar du då att jag bäst bygger upp en "innervägg" innanför ytterväggen, med ett visst mellanrum emellan?
 
japp ha ett mellan rum på säg 15 mm sedan en 45 regel och sedan dubbel gips... Ta 45 isolering alternativt 30 mm och du behöver inte fylla hela utrymmet....
 
Jag bumpar denna gamla tråden för jag har samma problem.
Jag ska tilläggsisolera huset och funderar då på om jag kan ha Isover Piano 45mm som yttersta skivan för ljudisolering. Jag har 120mm nu. Ska bygga på 95+45mm isolering till. Såg att lambda-värdet på Piano var 41 vilket är högt men om jag kör en vanlig skiva 95mm och en piano 45 så borde de funka? Det står att Piano är för mellanväggar men den borde väll funka i en yttervägg med (om man frånser lambda värdet)? Tänkte även sätta dubbel utegips mot gatan då de låter som tidningsbudet kör runt med sin bil i vårt sovrum. Tacksam för svar
 
Dubbelgips är en bra idé, men kör på vanlig isolering. Det mesta ljudet brukar komma genom ventiler och fönster så det bör man börja med att se över.
 
Där är inga ventiler på den väggen och fönstret är ett nytt SP Balans Plus så det får väll räknas som okej. Problemet är att det är 3,5-4m mellan huset och gatan och tidningsbudet kör plattan i mattan vid 4 på morgonen. Jag sätter nog dubbel utegips och dubbel gips på insidan. Det blir 260mm isolering nu så de borde dämpa en del ändå. Tack för svaret
 
Hej,

Jag skulle också titta på vilka gipsskivor som används. I Sverige pratar de flesta om gips som om de bara skulle finnas en gipskvalitet. Det finns emellertid (åtminstone i Europa) en uppsjö av kvaliteter som påverkar ljudtransmissionen. Det som kallas gips i folkmun är här den sämsta slaskkvaliteten.

Exempel från Knauf är t.ex
Standard GKB: standardskiva med rätt så kassa ljusegenskaper
Knauf Piano: bättre
Knauf Diamant: märkbart bättre
Knauf Silentboard: bäst

Enligt dokumentation förändras ljuddämpningen radikalt om man
Man går från standardplatten till diamant eller ännu bättre silentboard.
Mycket mer än att bara slänga in lite isolermaterial i väggen.

Lars
 
Frågan är vart man får tag på skivorna du tipsar om. Googlar man det så kommer det bara upp tyska sidor. Alla byggvaruhus säljer "gipsskiva normal"
 
Hej,

i Dankmark och Norge finns de också, se t.ex.

http://www.knaufdanogips.dk/Produkt...der/Knauf-Silentboard.aspx?ProductID=PROD4278

En hel del firmor levererar från Tyskland levererar direkt till Sverige.

Jag är medveten om att det kan bli lite omständigt men samtidigt vill jag göra uppmärksam på alternativa lösningar. Sverige är ett rätt så litet land och det verkar vara ett motstånd mot att se vad andra gör i Europa. När man börjar titta närmare ser man att alternativen på möjliga lösningar är 10x så många om man kan tänka sig att titta utanför
Sverige. Det finns oändligt antal lösningar på isolering, skivor, tätning, diffusionsskyddslösningar, mm ute i Europa.

Det i Sverige ofta framförda argumentet att Norden har andra klimatiska förhållanden är bara ett sätt för branschen
att undvika konkurrens. Norge och Finland har samma vintrar och fuktiga förhållanden som Sverige och mina
kallaste dagar de senaste åren har jag upplevt i södra Tyskland med -25 grader och 1.5 meter snö vissa dagar vid alperna.

Lars
 
Man bör nog vara lite försiktig med vilka material man väljer så det inte börjar mögla. Utegipsskivorna väger omkring 7.5 kg per kvm vilket är ganska lite. Fibergips eller fibercementskivor är tyngre alternativ förutsatt att de är lämpliga för utomhusbruk.

http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/PJ AET BT 2_08.pdf
 
Y
var säker på att det är drevat på rätt sätt runt fönster. endel snickare har bråttom så slarvas det och då både låter och drar det mer än när folk hade sina gamla fönster.
 
Jag har bytt fönstrena själv ihop med en snickare och de är drevade :). Det drar ingenting utan är enbart ljudet som stör. Det är inte säkert att ljudet blir bättre men jag vill göra det jag kan när jag ändå ska tilläggsisolera och byta panel. Vad menar du FG? Tänkte du på isoleringen jag skrev om eller utegipsen? Användningsområdet på gipsskivan avslöjas i namnet?
 
S
dubbel utegips gör inte så mycket.
vad funderar du för isolering?
skall bygga ett regelverk och trycka dit vanlig isolering eller västkust skiva?
 
Jag ska bygga på reglar och köra vanlig isolering. Det blir när det är färdigt 120+95+45 så det blir 260 totalt. Vet inte riktigt vad en västkustskiva är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.