P
Hej

Behöver ljudisolera en vägg mot grannen pga höga stomljud från grannens kök rakt in i mitt sovrum. Tänkte byggt den vanliga lösningen med stålreglar, glasull samt gips, men har fått nej av hyresvärden på denna lösning. Får inte täcka väggen helt då husets vägg måste kunna andas enligt värden (betongvägg). Gör man inte extraväggen helt tät förlorar man mycket i ljudreduktion har jag förstått.

Har någon idé på annan lösning? Mitt sovrum är ganska litet så har inte mycket att spela på. Att få värden att åtgärda infästningen på grannens kök är bara att glömma.

Tacksam för idéer!
 
P PerssonJ skrev:
Hej

Behöver ljudisolera en vägg mot grannen pga höga stomljud från grannens kök rakt in i mitt sovrum. Tänkte byggt den vanliga lösningen med stålreglar, glasull samt gips, men har fått nej av hyresvärden på denna lösning. Får inte täcka väggen helt då husets vägg måste kunna andas enligt värden (betongvägg). Gör man inte extraväggen helt tät förlorar man mycket i ljudreduktion har jag förstått.

Har någon idé på annan lösning? Mitt sovrum är ganska litet så har inte mycket att spela på. Att få värden att åtgärda infästningen på grannens kök är bara att glömma.

Tacksam för idéer!
Betongväggen är då mellan köket och ditt sovrum. Den behöver inte andas.
 
P
I Installation skrev:
Betongväggen är då mellan köket och ditt sovrum. Den behöver inte andas.
Ja betongen är mellan köket och sovrummet. Dessa rum ligger även mot yttervägg, också av betong. Så säg att man skulle bygga en extravägg 10 cm tjock, då skulle ju även 10 cm extra av ytterväggen täckas från golv till tak. Så vet inte vilken av väggarna värden anser måste kunna andas, inner- eller ytterväggen eller båda. Huset är nyproduktion, de kanske är oroliga för restfukt i betongen? Jag är inte så insatt i sådant, vet bara att jag måste dämpa stomljuden rejält om jag ska kunna bo här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.