Hade precis en firma som tog bort min nuvarande frånluftsvärmepump. Jag hade som plan att riva ner gipset och isolera väggen som jag trodde var oisolerad. Visade sig dock att den var isolerad så jag kommer strunta i att ta ner gipset.
Däremot vill jag förbättra ljudisoleringen runt värmepumpen.
Har kikat på olika ljudabsorberande material som kan klistras på väggen bakom värmepumpen.
Det enda rimligt prissatta jag har hittat är detta:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199
Jag vet dock att limmet är väldigt dåligt på detta, är det möjligt att använda spraylim för att få upp den på väggen?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/spraylim-2000021988

Har ni något annat förslag på bra material att fästa bakom värmepumpen?

Tack på förhand!
 
Om du har plats, flera lager gips.
Men hur sitter pumpen förresten? Har ingen erfarenhet av sådana pumpar. Sitter den på utsidan av ytterväggen skruvad i fasaden?
 
L Lilllen skrev:
Om du har plats, flera lager gips.
Tror du ett extra lager 12mm gips hjälper bättre än att sätta någon dämpmatta? I så fall gör jag hellre det.
 
Sorry, redigerade in en fråga också, men du var snabb :)
 
L Lilllen skrev:
Sorry, redigerade in en fråga också, men du var snabb :)
Jaha, nej den sitter inomhus, det ser ut som en varmvattenberedare. I den sitter kompressor och fläkt som skapar lite oljud.
Problemet är att den sitter i anslutning till vardagsrummet, så jag vill gärna bli av med så mycket ljud som möjligt.
Röda fyrkanten är värmepumpen:
Ritning över husplan med markerad värmepump i röd fyrkant nära vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kanske måste ställa den på vibrationshämmare/gummikuddar.
Hänga saker i fjädrar hjälper, men kanske för tungt i detta fall.
Bitumen/asfaltsmattor på plåtarna runt pumpen.
Isoleringen i väggen, är det fullisolerat är det fel för maximal ljuddämpning, säkerställ att det bara är isolerat halva tjockleken så dämpar det bättre, jag vet att det låter konstigt, men jag bestämmer inte över fysiska regler och lagar ;-)
Sen dubbla gips på det.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.