Hej,

Jag är ny och okunnig och hoppas att få lite hjälp med min lägenhet.

Scenario: Bor i en liten etta på 20kvm högst upp, byggd 53 och den är ganska lyhörd på vissa ställen. Det tycks komma från en av väggarna mot grannen, genom en ventil och från golvet. Materialet allt är byggd i är listat i dom bifogade filerna. Har svårt och tolka allt så uppskattar all hjälp jag kan få.

Vad jag funderar över är väl om det är lönt att lägga ner pengar på en vägg, tjockare golv, ljuddämpare för ventilen etc.

Mvh,
HS
 
  • Tekniska specifikationer från 1953 för byggnadsarbeten, inkluderar mark, grund, golv och väggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit bild av en byggspecifikation med text och noteringar på svenska från 1953.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har dom styckat en större LGH till 2 mindre någon gång , med vägg emellan utan isolering blir det lyhört
 
Hej,

På mitt våningsplan är det två st tvåor och jag i mitten. Tolkar jag bilderna rätt så är väggen mellan oss 7 cm betong. Bör det gå att ljudisolera den via en regelvägg, och i så fall vad för typ av material och tjocklek bör man ha?
 
Menar 25 cm tegel mellan lägenheterna.
 
25cm tegel är ganska rejält. Bör i sig vara tyst. Jag tror att du nog har en luftläcka någonstans. Ljuddämpare på ventilationen är en god idé
 
L
Har du några vägguttag i den väggen ?
Det går att ljudisolera med en regelvägg , men ska inte sitta fast i väggen ,utan fästas i tak och golv med isolering 45 mm mot väggen , då måste det bli en ny yta som gips eller liknade
Det finns någon absorbent ´skiva som går att limma men hittar inte nu
Kolla med isoleringsfirmor eller varuhus dom brukar veta
 
Hej,

Tack för era svar, tar till mig.

Jag har vägguttag och små springor mellan vägg och golv. Räcker det med att fylla igen dom med silikon eller hur ska man bära sig åt?
 
L
Du behöver inte silikon , täta med isolering genom att packa med en kökskniv , sedan det med vägguttagen , har sett att dom gjort en liten fyrkant just vid dom , precis så lagom att det går att använda , då behövs ingen ombyggnad av elektriker och är godkänt , försök inte att dra ut dom själv , det blir inte bra , blir fulel då
 
Det där funkar tyvärr inte så bra. Mjukfog med bottningslist är det som gäller (utan bottningslist kollapsar fogen över tid).

Vid större spalter gipsbruk. Genomföringar / inne i kabelkaneler är det avloppskitt eller modellera som är bäst (så man enkelt kan ändra i installationen framgent).
 
Tack så mycket för era svar! Har kollat runt lite och det finns en del springer mellan golv/vägg att fylla igen. Hur rekommenderar ni att man fyller igen glipor i ytterdörrar?

Lägenheten är inte ännu färdiginredd, jag funderar på om man kan sätta någon slags lager ljudisolering mellan vägg och möbler, är det något?

Några andra tips/tricks ni har att dela med er av?

Trevlig helg!
 
I själva dörren spackla och måla. Är det runt dörren i karmen vanligt drev.

Skippa isolering bakom möbler etc. Blir bara taffligt. Tåta hålen i väggen med spackel och sätt eventuellt på gips utanpå. Viktigaste är att det blir lufttätt mellan ljudkällorna
 
L
Häng ett dekorativt tjockt tyg på problemväggen, tex en ryaväv "äter" garanterat en del av ljudet.
 
L Lärospånet skrev:
Häng ett dekorativt tjockt tyg på problemväggen, tex en ryaväv "äter" garanterat en del av ljudet.
Tyvärr så är det helt verkningslöst i detta sammanhang.
 
L
Björn Melander Björn Melander skrev:
Tyvärr så är det helt verkningslöst i detta sammanhang.
Stämmer nog om det är så att ljudet kommer från ventil eller liknande - men vägljud dämpas säkert.
 
Det ända en matta tillför är ljudabsorption av höga frekvenser inne i rummet. Mattan ljudisolerar inte väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.