Hej!
Håller på med min tillbyggnad. Där skall det bli ett musikrum och replokal. Spelar trummor, och det låter ju en smula... Det skall även kunna fungera som sovrum/gillestuga. Vägg i vägg ligger det nya vardagsrummet. Grund är platta på mark. Långsidornas väggar består av porös lättbetong i block. Mot vardagsrum 150 mm tjock,. Övriga träregelstomme, OSB, gips.

Frågan är nu: Vad skall jag ha för väggbeklädnad i musikrummet för att dels
A) Ljudisolera 150 lättbetongväggen mot intillliggande vardagsrum (och därmed övriga huset)? (Viktigaste punkten just nu)
B) Dels för att akustiken i musikrummet skall vara god. Tror inte på heldämpat rum, utan en viss klang eller resonans är OK. Problemet är att den är förstås rätt oförutsägbar tills dess att rummet är byggt...

Min första tanke var tunn cellplast och nån slags träpanel på det, men efter att ha kollat lite fick jag följande tanke:
Läkt mot 150 mm lättbetongen (den mot vardagsrummet) och på med dubbla gipsskivor. Men med luft bakom, finns inte risken att det blir konstiga resonanser där? Tunn cellplast emellan?
Kanske skall man ha OSB under gipset, då de har olika akustiska egenskaper, och vibrationerna kommer ta ut varandra. Dessutom lättare att skruva upp grejer...

Förr fanns ju Tretex (icke-impregnerad porös board), borde ju ge en viss dämpning, går dessutom fint att nåla upp affischer på...Får förstås vara mot rumssidan då.

Är det en fördel att ha olika material i motstående väggar (olika resonansegenskaper)?

Tacksam för synpunkter på detta!
 
För att skapa bra ljudisolering så skall du bygga en schaktvägg innanför lättbetongväggen. Om du har möjlighet tycker jag att du ska sätta en 70 mm stålregelstomme minst 10 mm från den befintliga väggen. Fylla med minst 45 mm isolering och sedan montera 2 lag gips. Givetvis kan du montera OSB som förstalagsskiva men denna har något sämre ljudegenskaper jämfört med gips. Se till att täta alla anslutningar med fogmassa. http://www.norgips.se/projektering/vaggar-stal-db/vaggrupp-7-db/index1,1694.htm

När det gäller rumsakustiken överlåter jag detta till någon annan...
 
Tack för svaret. Efter lite efterforskningar kommer jag göra så, men med träregelstomme. Varför metallreglar?
 
I detta fall spelar det mindre roll om du använder trä eller stål. Personligen föredrar jag stål då det är enklare och rakare att bygga med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.