Hej har kommit över en ateljé som ligger längst ner i ett landshövdinghus och nu är det så att det är extremt lyhört. Till och med så att grannen sa att hon hörde oss prata. jag undrar hur jag ska få det tyst nog så att vi kan iaf kan sitta och dricka några bärs och vara lite högljuda. Det är bara typ 220 cm så vad tror ni om att sätta upp två lager gipps i taket och sen köra ljud apsorbenter på väggarna? Väldigt tacksam för svar!
 
Det häjlper väldigt bra. Men det du ska tänka på är att täta alla genomföringar och ytterkanter med ljudfog efter ett lager gips. Små hål eller springor släpper nämligen igenom väldigt mycket ljud.

Ju mer vikt ett material har desto mer ljud stoppar det.
 
Oliver123 Oliver123 skrev:
Hej har kommit över en ateljé som ligger längst ner i ett landshövdinghus och nu är det så att det är extremt lyhört. Till och med så att grannen sa att hon hörde oss prata. jag undrar hur jag ska få det tyst nog så att vi kan iaf kan sitta och dricka några bärs och vara lite högljuda. Det är bara typ 220 cm så vad tror ni om att sätta upp två lager gipps i taket och sen köra ljud apsorbenter på väggarna? Väldigt tacksam för svar!
Ljudabsorbenterna kommer inte nödvändigtvis att isolera ljud utan bara dämpa det inne hos er. Dvs, deras främsta funktion är att minska på efterklangen/ekoeffekten inne i ett rum, inte att hindra att ljudet tar sig ut utanför det.
Om ni måste ljudisolera mot grannar vägg i vägg - bygg upp en extra vägg någon centimeter från den befintliga, med stålreglar. Isolera med vanlig mineralull. Sätt upp dubbla lager gips med förskjutna skarvar (så de ligger omlott) utanpå. Täta alla fogar och springor med silikon. Spackla o måla.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.