Tänkte tapetsera om två sovrum i vårt Älvsbyhus från -87 och funderar då på ifall det kanske är lika bra att ljudisolera väggarna, ena rummet gränsar mot toalett och andra mot vardagsrum.

Hur rekomenderar ni att man gör? Enbart spånskiva nu. Räcker det att sätta upp en gipsskiva? Eller bör man köra dubbelt? Kanske slita bort spånskivan och isolera, och sen sätta upp gips?

Vill inte göra ett för stort projekt av det hela heller :)
 
Det beror på vilka krav du har. Vill man ha det knäpptyst så krävs det en del arbete. Spånskiva bör man undvika i ljudväggar. Men vill man göra det enkelt så föreslår jag: ta bort spånskivan, fyll på med isolering och dra på dubbelgips.
 
  • Gilla
mattias_m
  • Laddar…
Min kära hustru jobbar yrkesmässigt med buller, visserligen inte så mycket inomhus och i privatbostäder, men hon pekade mig åt rätt håll. "Titta i gyproc-katalogen", sa hon. Sagt och gjort:

http://www.gyproc.se/bibliotek/gyproc handbok/gyproc handbok pdf

Avsnitt 2.1.51 verkar handla om träreglar.

Om dina reglar sitter på cc60 nu och är 70mm tjocka, ingen isolering, och du skulle ha enkelgips på båda sidor så skulle väggen dämpa 30dB. Spånskivor är sämre, så gissningsvis ligger du under detta nu. I tabellerna finns inte spånskivor med, så i det följande antar jag gips.

Skulle du bara lägga till 30mm mineralull så hamnar du på 30-35dB.
Skulle du bara köra dubbelgips på båda sidor hamnar du på 35dB
Skulle du göra både och hamnar du på 40dB.

Hon plockade lite siffror ur huvudet som används vid projektering av grundskolor, som jämförelse:
Mellan klassrum och korridor ska det vara 40dB-vägg.
Mellan två klassrum ska det vara 44dB-vägg.

Så vill du göra det lätt för dig kan du kanske vinna 5dB på att slänga på ett lager gips utanpå befintliga skivor.
 
  • Gilla
mattias_m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.