Ska fixa ett rum hemma och tycker det är väldigt lyhört till rummet bredvid och när jag sågade upp ett hål i väggen så förstår jag varför! Väggen är idag 10mm masonit på varje sida detta är limmat på 45X45mm reglar med cc30 i övrigt är det helt tomt.
Har försökt kika runt lite på ljudisolering och min första tanke eftersom det är 45mm är att riva skivorna, regla upp en ny vägg 45X45 reglar ca 10mm från befintliga reglar (läste på isovers hemsida att det va bra med avstånd) och köra in isolering och osb + gips.
Men efter att ha klurat lite funderar jag på om jag kan låta skivorna vara kvar, mao lämna väggen orörd och regla upp den nya väggen som jag tänkt med lite avstånd och isolera den med 45mm isolering skulle det funka eller blir det för klent med 45X45?
Är det bra eller dåligt att lämna väggen orörd.

Hoppas ni fattar vad jag menar i svamlet :)


//Micke
 
Ur ljud synpunkt är alltid förskjutna reglar den bästa lösningen, dvs, du reglar upp ett lager till med regelverket förskjutet mot det tidigare. Se till att använda isolering avsedd för ljud, tex isover piano. "Vanlig" isolering är avsedd för termetisk isolering och inte just ljud.
så valet är ditt, har du plats? I med isolering och regla på mer.
vill du ha en tunnare vägg? Riv allt och bygg en ny med 70 reglar osb/gips eller enbart dubbel gips.
 
Lite plats har jag men vill helst inte regla upp 70mm skulle det räcka med 45mm reglar om jag reglar upp den nya väggen 10mm från den gamla eller blir det för klent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.