Ny lägenhet inköpt och nu har vi upptäckt att vi hör grannen ovanför rätt bra - deras kök är ovanför barnens sovrum. Vi skall fixa lite saker och tänkte se om vi kan göra något åt detta med enkla medel

Grannen ovan har klinkergolv. Vi hör stegljud, dammsugare mm.

Huset är från 1895, med träbjälklag med fyllning av sand och skräp. Vi har putsat tak, 20cm luft, sedan sänkt tak med gips på träregel. Förutsättningar finns alltså för att isolera mellan vårt sänkta tak och gamla innertaket.

Kan vi spruta upp lösull ovanpå gipset bara och få förbättring? Måste vi ta ned gipset och förstärka reglarna eller sätta plast för att inte få problem? Barnens två rum är ca 15kvm styck vad kan detta kosta?

Andra idéer?
 
Svårt det där, har jag hört. Det enda jag hört sägas ska fungera är just ett sänkt innertak precis som ni har, men det lär vara viktigt att det inte någonstans är upphängt i det befintliga taket. Det vill säga det undre taket får endast vara infäst i väggarna, annars går ljudet raket ner i infästningarna och ut i det undre taket.

Därtill, om ni inte har någonting fyllt i mellanlaget, tänker jag mig att det blir som en resonanslåda, och till och med kan förvärra ljudet. Så ja, det är nog, tror jag, av yttersta vikt att fylla med något emellan. Kan ju tycka att ni borde kunna spruta in lösull där, bara undertaket håller. Om det är allt som behövs behöver det nog inte bli så dyrt. Kolla med någon entreprenör som sprutar lösull. Det kommer nog säkert hem till er och tar en titt och lämnar pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.