Hej.
Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt på undervåningen i en tvåplansbetongkåk byggd 70-71. Vi är ganska ljudkänsliga och överväger starkt att bygga ett ljudisolerat innertak i sovrummet för att minimera stegljud och oväsen från ovanvåningen. Det är alltså mest lågfrekvent ljud som stör oss när vi försöker att sova. Om det är möjligt så skulle det även vara trevligt att kunna sätta upp en taklampa i rummet.

Sovrummet har storleken 280x428 cm och takhöjden är ungefär 250 cm. Jag har läst lite i forumet men vet inte vilken typ av innertak som lämpar sig bäst för våra behov. En gissning är nedpendlat undertak, men blir inte takhöjden för låg då?

Tacksam för svar!

MVH // Dennis
 
Nähepp.
Vi gör nog iallafall ett försök med primär+sekundärprofiler, hålband och 2 lager 13mm gipsskivor och ser om det fungerar. Har ingen aning om vilket isoleringmaterial man ska välja eller hur stor luftspalten ska vara, men det löser sig nog.
 
det är ungefär så du kan göra för att få en någorlunda lösning. Lägg bara vanlig klassisk 45 mm isolering på sekundärprofilerna.
Bygg ned ca 20 mmfrån tak med primärskenan. Då bygger hela konstruktionen ca 120 mm
 
Allra helst ska du ha en upphängning som är lite fjädrande. T.ex en akustikprofil. Tänk sedan också på att foga ordentligt mellan tak och vägg så du inte får läckage där.

Detta borde göra susen, men det finns alltid en risk att ljudet transporteras via väggarna, sk flanktransmission. Det vet man tyvärr inte förrän efteråt...
 
Ok, tack. Vi har redan köpt hattprofiler, så vi kör nog på dem.
Gör det någon skillnad vilken typ av isolering man väljer?
Hur tätt behöver man sätta upp hålbanden för att taket ska tåla 2,5 ggr sin egen vikt? (rekommenderas av danogips)
 
P
Akustikprofilen ger väl inte utrymme får någon isolering? Antar att man får sätta tex. 45 reglar att fästa proflerna i om det ska gå och få dit någon isolering också?
 
Dempah skrev:
Ok, tack. Vi har redan köpt hattprofiler, så vi kör nog på dem.
Gör det någon skillnad vilken typ av isolering man väljer?
Hur tätt behöver man sätta upp hålbanden för att taket ska tåla 2,5 ggr sin egen vikt? (rekommenderas av danogips)
cc 1200 enligt Norgips. Om det sen motsvarar 2,5 ggr egenvikten vet jag inte.
 
600 från vägg sen 1200 CC är normalt. Och det håller. 13 mm gips väger 10.4 kg/kvm..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.