I
Hej,

Jag har köpt vad man kallar kompakt innerdörrar (Toalett och Tvättstuga) som ska vara något effektivare i att dämpa ljud än formpressat eller massivt.

För att få så god ljudisolering som möjligt så behöver man få tätt så att luften inte flyter fritt mellan rummen därför har vi valt karmar med inbyggda lister. Men hur är det med isoleringen mellan dörrkarm och vägg(lättbetong)? Fungerar guldfiber lika bra som fog skum här?
 
Jag skulle säga mineralull sedan foga med akustikfog om du vill ha riktig bra.
 
S
Hur ska du göra med tilluften till badrummet och tvättstugan. Något överluftsdon eller liknande?
 
Det finns ljudklassade överluftsdon om du inte har tänkt på det.
 
I
Båda rummen har mekanisk från luft och hål i väggen för tilluft så luftcirkulation bör inte vara ett problem. Jag har inte funderat så mycket på ljudisolering här, det främsta är att bromsa ljudet mellan rummen. Skulle det visa sig att ventilationen ställer till det får det bli nästa steg att titta på.

Eftersom detta är källarplan där ljudet gärna studsar runt så är tanken att även sätta in ett par ljudabsorbenter i tak och möjligen vägg. Det kommer då bli samma som jag använt tidigare, d.v.s. Akustikskiva P70 från Bullerbekamparen.se.

Men mineralull? Vad är det? Stenull? Eller räknas även fullfiber in där? Är detta bättre än fogskum att ha mellan dörrkarm och vägg?

Min tanke är att sätta MS-polymer ex Tec7 på båda sidorna i glipan, detta har jag god erfarenhet i när det kommer till lite rörelse som vi tydligen har i huset och framförallt runt dörrar. Jag har provat med andra fogar tidigare men de spricker så gott som alltid tyvärr.
 
Ingen större skillnad på dom så använd vilket du vill.
 
Absolut inte fogskum. Då kan du aldrig juster dörrarna. En del tillverkare får dubinte använda det för om garantin ska gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.