hej!
jag ska lägga in ett nytt golv i mitt rum i en etta. parkett.
huset jag bor i är väldigt lyhört (gammalt landshövdingehus) och jag tänker att jag vill göra någon form av ljudisolering i den mån det går, utan att bygga upp ett helt nytt golv med reglar och isolering. att höja golvet en bit går dock utan problem. det finns ingenting i vägen, såsom inåtgående dörrar eller väldigt lågt liggande rör.
jag har frågat runt och tagit reda på lite olika alternativ men är fortfarande inte helt klar över vilket som är det bästa alternativet för mig. ljud transporteras ju på olika vis och därför känns det klurigt. de ljud som jag tror att jag kan få något reducerade är högt tal och akustiska musikljud med ej alltför mycket bas. att helt enkelt inte behöva ta del av grannen under mig alltför mycket.
manliga basröster är visserligen fantastiska, men ej när det blir för mycket av dem från lägenheten under en…

mina nuvarande funderingar är;
hårdare cellplast + foam,
foam + gips + foam,
platonmatta + foam

jag är grön på detta men tänker kreativt och har allt annat än tummen mitt i handen. jag vill att resultatet ska bli så bra det kan och inte göra några dumma misstag när jag nu ska lägga detta stora pussel i mitt rum.

varma hälsningar a
 
Om jag har förstått dig rätt så vill du inte riva upp golven utan lägga på fler lager?
Som du skriver så transporteras ljud på olika sätt: genom ventilationen, genom golven, flankar genom väggar, genom otätheter mm. Det är inte säkert att golvet är den svagaste länken.
Grunderna inom ljudisolering handlar om att tillföra vikt och separera byggnadsdelarna.

Ditt förslag gör golvet flytande, men tillför inte särskilt mycket vikt. Dessutom försämrar det ljudisoleringen genom att det kommer bli resonanser i luftrummen som skapas av foam och platonmattan. Man ska heller inte ha flera lager av foam. Lumppapp är troligtvis bättre än foam för att undvika parkettresonans och trumljud.

Man ska vara försiktig med flytande golv och stegljudsdämpande mattor av olika slag, speciellt på träbjälklag som har låg vikt. Det kan lätt bli sämre resultat trots att man köpt en dyr stegljudsdämpande matta på ett företag som visar fina siffror från en broschyr.

Jag skulle istället rekommendera Knauf Aquapanel Floor MF eller liknande. Det gör dels golvet flytande, men ökar också ytskiktsvikten. Använd sedan lumppapp och inte foam. Täta mot väggarna med akustikfog och sätt epdm-lister under vägglisterna så att de är frikopplade från golvet.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/boards/cement/floor_system/aquapanel_floor_mf.html

http://byggsystem.knaufdanogips.se/system/floor_deck/komplettering_med_golvskivor.html
 
Redigerat:
Tarkett akustik mattor förbättrar med 15 - 19 db.

Bygger ca 3.4 - 4 mm
 
Fliken skrev:
Tarkett akustik mattor förbättrar med 15 - 19 db.

Bygger ca 3.4 - 4 mm
Det är mätvärden från tillverkaren som utgår från standarden ss-en iso 140-8. Det är med andra ord uppmätt på 140 mm homogent betongbjälklag och för träbjälklag finns inga motsvarande metoder/mätningar. Om man använder materialet på lätta träbjälklag så riskerar man att få en försämring av trumljudet.
 
tusen, tusen tack för delande av din kunskap. jag har varit inne och kollat på skivorna och letat återförsäljare så att jag kan gå vidare med frågor för att bestämma mig.
det jag blev lite fundersam över var att det stod något om 'ingen förekomst av punktlaster'. ett piano... räknas det som en punktlast i detta fall, eller är det tyngre laster de syftar på? mitt piano är av gammal och tyngre modell. kanske något som var dumt att utelämna när jag gjorde min första beskrivning.

fint också att få informationen om lumppapp istället för foam. det är märkligt att en inte kan få den typen av information när en ringer byggvaruhus.

något som jag funderat lite på, men ej tagit reda på något om förrän nu, är mineralull i lös form.
jag har väl kanske sett det användas i någon form av byggprogram på tv, men vet inte om det är ett alltför invecklat sätt att isolera befintligt träbjälklag genom att öppna golvet på vissa ställen och fylla därifrån. jag inser att jag i så fall behöver anlita någon som sysslar med detta. har du någon erfarenhet eller kunskap om lösull?

mvh a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.