Hej, jag har läst en del på forumet om att ljudisolera golvet.

Jag har följande fundering som ni gärna får komma med synpunkter på.

1. 14mm Trägolv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Golvgips
4. 13mm Golvgips
5. 17mm Stegljudsskiva (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalt
8. ?mm Stenull (Sågspån idag)

Denna konstruktion bygger 97mm ovan bjälklag är i vissa rum i största laget. Om ni var tvungna att minska 97mm vad hade ni ändrat? Eller hade ni gjort på något helt annat vis?
 
Eventuellt skulle du kunna byta ut "Compact floor" mot vanlig 22 mm golvspånskiva om du inte behöver en tjockare skiva av regelavstånd/vikt-skäl. Om du hade tänkt att skruva golvspånskivan i bjälklaget så hade det varit bättre att limma Sylomer-lister på reglarna och lägga spånskivorna flytande, då skulle du spara 4 mm i höjd också.


Sylomer
LB
Golv2
 
FG skrev:
Eventuellt skulle du kunna byta ut "Compact floor" mot vanlig 22 mm golvspånskiva om du inte behöver en tjockare skiva av regelavstånd/vikt-skäl. Om du hade tänkt att skruva golvspånskivan i bjälklaget så hade det varit bättre att limma Sylomer-lister på reglarna och lägga spånskivorna flytande, då skulle du spara 4 mm i höjd också.


Sylomer
LB
Golv2
Det är inte enbart stegljud vi vill ha bort även övriga ljud. Hur får jag minimal kontakt med vägg/bjälklaget?
Har läst att man lämnar någon cm till vägg för att fylla med fogmassa och att en del använder dämplim och stepisol på bjälklaget innan man monterar compactfloor skiktet. Nu har jag tänkt lämna yta för fogmassa mot vägg, men har inget mellan bjälklaget och compactfloordelen, bör jag lägga stepisol eller liknande där?

Har du tips på tunnare stegskivor? Hur är stepisol på en träkonstruktion?
Är det något jag bör tänka på gällande tätning mellan skarvar på gipsskivor eller övrigt montage "mitt på golvet"?
 
Funderar över att gå på ett flytande golv, vilket material är då bäst har läst en del om stepisol är det någon skillnad mot sylomer? Pris?
 
Jag har själv ett golv med 20 mm Stepisol som stegljudsdämpning, fast jag tror mer på Sylomer eftersom det har visat sig vara bättre i diverse tester. Parocs stegljudsskiva verkar vara av komprimerad stenull så då skulle jag gissa att både Stepisol och Solymer är bättre och de kan dessutom fås i tunnare skivor.
Pris kan jag inte svara på, men varken Stepisol, Sylomer eller Decibex är billiga material.
 
FG skrev:
Jag har själv ett golv med 20 mm Stepisol som stegljudsdämpning, fast jag tror mer på Sylomer eftersom det har visat sig vara bättre i diverse tester. Parocs stegljudsskiva verkar vara av komprimerad stenull så då skulle jag gissa att både Stepisol och Solymer är bättre och de kan dessutom fås i tunnare skivor.
Pris kan jag inte svara på, men varken Stepisol, Sylomer eller Decibex är billiga material.
Så att lägga både sylomer och stegljudsskiva är kaka på kaka. Hur byggde du ditt golv?
 
Man kan ha flera fjädrande lager i golvkonstruktionen, men man lägger dem ju inte direkt på varandra. Till exempel Sylomer-lister på bjälkarna och sedan ett lager stegljudsdämpning mellan golvspånet och gipsskivorna.
Mitt golv är inte speciellt bra gjort utan bara 22 mm golvspån och sedan 20 mm Stepisol på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.