Vi har problem med att det är väldigt lyhört mellan våningsplanen i vår villa (delar med en familj som bor på bottenvåningen). Vi har byggt en vägg med dörr mot trappan som leder till hallen på nedervåningen, men det verkar som att det mesta av ljudet kommer genom vårt golv. Är inte så störd av stegljud, det är rösterna vi vill ha bort. När de pratar i rummet under där jag befinner mig hör jag vad de säger! Det låter inte burkigt som att ljudet kommer genom ventilationen, utan som om de sitter i rummet bredvid, fast ljudet kommer underifrån...

Mellan våningarna är det helt oisolerat, och jag undrar om detta gör att vårt golv blir som en gigantisk resonanslåda? Allt är i trä, både reglarna och deras innertak.

Fråga: Hur gör jag för att komma åt problemet? Måste jag riva upp mitt golv och isolera och isf med vad?

Hjääälp!
 
Har du som första steg provat att dämpa ljuden med textilier? Stor matta på golvet. Stora gardiner på väggen. Stort överkast på sängen. Är det golvet som spökar så gör golvgips garanterat mer nytta än värmeisolerande mineralull.
 
  • Gilla
lillePer
  • Laddar…
Jorå, jag gillar stora mattor;) , men efter vad jag förstått så dämpar textilier och liknande bara ljudåtergivningen i själva rummet, inte mot ljud som kommer utifrån?
 
Utan isolering går ljudet nästan rakt igenom. Men det är inte säkerat att det räcker att isolera. Ljudet kan ledas via "förbindelser" så att tak-golv funkar som mic-högtalare om de tillåts vibrera fritt. Vanlig isolering stoppar högfrekvent ljud rätt bra men lågfrekvent buller kräver tunga material t.ex. gips. Bäst blir det om man bryter förbindelsen helt t.ex. mha nålfiltsmatta mellan undergolv och övergolv.
Testa med tjocka golvmattor, det bör hjälpa, annars är det nog någon annan väg ljudet tar.
 
betula skrev:
Utan isolering går ljudet nästan rakt igenom. Men det är inte säkerat att det räcker att isolera. Ljudet kan ledas via "förbindelser" så att tak-golv funkar som mic-högtalare om de tillåts vibrera fritt. Vanlig isolering stoppar högfrekvent ljud rätt bra men lågfrekvent buller kräver tunga material t.ex. gips. Bäst blir det om man bryter förbindelsen helt t.ex. mha nålfiltsmatta mellan undergolv och övergolv.
Testa med tjocka golvmattor, det bör hjälpa, annars är det nog någon annan väg ljudet tar.

Mellan undergolv och övergolv, var menar du då? Jag är främst intresserad av att slippa höra vad grannarna pratar om, stegljud kan jag leva med. Är det alltså onödigt med gips då?
 
Eftersom det är rösterna du vill bli av med skulle jag rekommendera att blåsa in minull i mellanbjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.