Skall byggas musikrum där det kommer spelas ffa trummor. Rummet är på nedervåningen i ett 2-planshus, betongplatta. Väggarna tror jag att jag har löst: sätta på ett lager till gips ovanpå den befintliga enkelgipsen, sedan bygga en ny tunn vägg (45mm reglar med glasull) någon centimeter innanför den befintliga, sedan dubbelgips. Blir ju i så fall två fristående väggar med vardera dubbelgips, bör ju dämpa en hel del. Sedan ett nytt innertak som vilar på den nya innerväggen, utan kontakt med befintligt innertak, sannolikt dubbelgips även där.

Stora frågan är golvet, om man bara lämnar som det är borde väl basljud fortplantas rätt bra till angränsande rum via betongplattan. Problemet med golvet är att jag behöver något som inte bygger för mycket på höjden. Det är redan hyfsat lågt i tak, med nytt innertak blir det ännu lägre, och man vill inte direkt sitta i en trång grotta och spela.

Min tanke med golvet är att lägga 30mm EPS, sedan 22mm golvspånskiva på det och sist en vinylmatta. Bygger totalt ca 60mm vilket känns OK. Är detta en vettig lösning eller skall man ha golvgips istället? Är 30mm EPS på tok för tunnt? Undrar även vilken ordning vägg/golv skall vara. Skall jag lägga det nya golvet först och sedan skruva väggen ovanpå (dvs väggipset står mot nya golvspånskivan), eller först nya väggen och sedan fylla ut innanför med nya golvet?
 
Flytande golv (på sand vill jag minnas) är det som gäller för riktigt bra ljudisolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.