Hej!

Vi håller på att bygga in en garderob i ett sovrum här men innan vi fortsättar hade jag gärna kollat om ljudisoleringen kommer funkar i detta rum eftersom vi har upptäckt några glipor nära golvet.

1) Det sitter ett fördelarskåp till golvvärmen mellan väggarna. Så det är mest tomrum och en plåtdörr till skåpet i en del av väggen. Det borde väl leda till mycket ljudinsläpp? Jag kommer såklart täcka hålet ovanför golvet med gips. Men borde jag även åtgärda glipan även om det kommer täckas för det mesta av golvet och sockeln? Hur isåfall? Har inga idéer.

2) Det finns en glipa i väggen mellan två rum pga avsaknad av syll i en del av väggen. Glipan är dock också under golvet/sockeln men tänker att det borde åtgärdats? Eller är det overkill? Jag vet dock inte hur jag kommer åt för att fästa gips, det är också för djupt/stort för fog. Något slags skum kanske?

Kom gärna med tips vad för material som funkar! :)
 
  • Hörn av ett rum under renovering med synliga golvvärmerör och en glipa vid golvsockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa nära golvet i vägg vid bygge av garderob med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa nära golvet mellan vit vägg och träsockel som visar en öppning till ett intilliggande fördelarskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.