Hej!
så här är det.
Jag bor tillsammans med några av mina kompisar i en gammal fin lägehnet mitt inne i Helsingfors och det har visat sig att jag har en lite annan dygnsrytmn än min kompis i rummet brevid. problemet är det att han vill gå och lägga sig tidigare och störs av min musik från mina högtalare och även när jag och min flickvänn pratar på kvällen, vanlig diskussion och sammtals ton.
Emellan mitt och min kompis rum finns en fin gammal tudelad dörr som är ganska bastan men långt ifrån luft eller ljud tät...

och där uppstår vårat problem vi vill för att husfriden skall bestå ljudisolera så mycket det bara är möjligt till det lägsta priset som går att hitta!...
vi är alla studenter som bor här så den riktlinjen har vi men har också sagt att vi är berädda att satsa på att få det tyst emellan oss..

Alltså ljudisolera en innerdörr så mycket som möjligt till det lägsta möjliga pris.. :)
 
Frigolit?
 
frigolit har inga som helst ljudisolerande egenskaper totalt värdelöst...

Börja med
1) sätt silkonlister i karmen
2) finns det nyckel hål? Behövs det låsas?
om det finns nyckelhål ocgh det ej används tejpa igen det

3) ger detta inga resultat så får du öka tynden på dörren detta kan dock kräva en förstärkning av gångjärn å prylar så börja med steg 1 och2
 
Används dörren?

I fallet att den inte använs så kanske det går att sätta igen öppningen (med dörren kvar) med gipsskivor, gärna med lite isolering i tomrummet.

Om den använs, finns det ngn möjlighet att montera en dörr till och skapa en sluss? (helst med lite ljuddämpnings material inne i slussen)
 
zankan skrev:
frigolit har inga som helst ljudisolerande egenskaper totalt värdelöst...

Börja med
1) sätt silkonlister i karmen
2) finns det nyckel hål? Behövs det låsas?
om det finns nyckelhål ocgh det ej används tejpa igen det

3) ger detta inga resultat så får du öka tynden på dörren detta kan dock kräva en förstärkning av gångjärn å prylar så börja med steg 1 och2
Angående punkt 3.

Hur bör man göra för att öka tyngden?

Om det är ok tänkte jag låna tråden lite då jag har ett liknande problem. Bor i lägenhet och ytterdörren släpper igenom en hel del ljud från trapphuset. Någon dyr ljuddämpad säkerhetsdörr (typ daloc) finns det inte pengar till. Dörren är så att säga ihålig. Kan jag fylla dörren med något, och så fall vad? Funderade på om jag skulle ta att borra ett hål i ovankanten och hälla i sågspån. Eftersom jag inte har en aning om det kommer hjälpa eller om idén bara är korkad tar jag alla tips jag kan få.

Tack på förhand och ursäkta trådkapningen!

/Johan
 
Vi har vänner som satte in kontorsdörrar till sina sovrum, det blev kanontyst. Försök hitta begagnade så blir kostnaden inte så stor.
 
Mikael_L
Syrran skrev:
Angående punkt 3.

Hur bör man göra för att öka tyngden?
Bor i lägenhet och ytterdörren släpper igenom en hel del ljud från trapphuset.
Dörren är så att säga ihålig. Kan jag fylla dörren med något, och så fall vad? Funderade på om jag skulle ta att borra ett hål i ovankanten och hälla i sågspån.
/Johan
Jag tror att en sågspånfylld dörr blir avsevärt bättre en tom. Både extra tyngd + resonansdämpning.
Problemet är väl snarast att sådana där "tomma" dörrar ofta har bikakemönstrade pappceller, vilket i så fall omöjliggör din enkla ide att bara fylla på via ett hål...
 
Mikael_L
rumskamraten skrev:
Hej!
så här är det.
Jag bor tillsammans med några av mina kompisar i en gammal fin lägehnet mitt inne i Helsingfors och det har visat sig att jag har en lite annan dygnsrytmn än min kompis i rummet brevid. problemet är det att han vill gå och lägga sig tidigare och störs av min musik från mina högtalare och även när jag och min flickvänn pratar på kvällen, vanlig diskussion och sammtals ton.
Emellan mitt och min kompis rum finns en fin gammal tudelad dörr som är ganska bastan men långt ifrån luft eller ljud tät...

Alltså ljudisolera en innerdörr så mycket som möjligt till det lägsta möjliga pris.. :)
Välkommen till forumet, rumskamraten!

först gummilister runt dörren, och var noga, alla små springor släpper igenom ljud.

En variant av sluss bestående av två dörrar är att arrangera ett draperi av något slag som hänger framför eller bakom dörren, draperiet ska vara så tjock och tungt som möjligt.

... zankan; är du mr Z som bytt nick?
 
Mikael_L
Ähh, nu ser jag att ursprungstråden är jättegammal ... :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Jag tror att en sågspånfylld dörr blir avsevärt bättre en tom. Både extra tyngd + resonansdämpning.
Problemet är väl snarast att sådana där "tomma" dörrar ofta har bikakemönstrade pappceller, vilket i så fall omöjliggör din enkla ide att bara fylla på via ett hål...
Det låter ju rimligt nu när du säger det... Får försöka med ett drapperi. Är det något tyg dom är särskillt bra för ändamålet?

/Johan
 
Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet, rumskamraten!

först gummilister runt dörren, och var noga, alla små springor släpper igenom ljud.

En variant av sluss bestående av två dörrar är att arrangera ett draperi av något slag som hänger framför eller bakom dörren, draperiet ska vara så tjock och tungt som möjligt.

... zankan; är du mr Z som bytt nick?
Svar ja man har blivit mera ikognito:)
 
Mikael_L
Då är det du, zankan som är experten och borde svara på vilket draperi som ska användas ;)

Om det är lågfrekvent buller är det svårt att dämpa med draperi, det är nog så svårt svårt med andra material också ...
Men draperiet ska helst vara tungt, och då det inte är så snyggt och praktiskt med sådana där mattor som hänger runt bås där man elsvetsar så får du istället försöka hitta ett tjockt filttyg eller likn.
Man kan väl säga så att ett fluffigt täcke inte fungerar bättre bara för att det är tjockt, utan en armens kraftiga filt kan vara lika bra.
Du kommer inte ifrån "kravet" på att det måste vara så tätt som möjligt runt kanterna heller.
Gräv fram något ur garderoben och gör några snabba test innan du bestämmer dig för att göra en permanent lösning.
 
Jag har kontoret lite som ljudstudio ibland och vill skona familjen från dessa ljud så gott det går. Jag funderar på att klä insidan av kontorsdörren (sidan mot kontoret) med någon läderliknande textil och stoppa med vadd, isover, roxull eller liknande och sedan trycka i några snygga knappar. Ungefär som man kan se på custombilar ibland. Kan det vara något kanske?
 
Du kan inte överväga möjligheten att ha tyget hängande innanför dörren. Dels så absorberar det ljud rent rumsakustikst samt om det är ett tyngre tyg så isolerar det även en aning. Annars skall du täta allt på dörren.. Dvs latex i hål för trycken och nyckelskylten, sätta tätningslister samt öka vikten på dörren med mdf eller dylikt. Den senare åtgärden kan innebära att man måste förstärka gångjärn och prylar..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.