Jag tänkte dämpa ljudet som kommer ifrån svalen som är väldigt störande.
jag köpte: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...platta-369214/
och täckte hela dörren med den men det hjälpte inte så mycket.
Jag tänkte montera en gipsskiva på dämpmattan, det borde väl göra susen eller?
och klarar dörren av att hålla en skiva på sisådär 25 kilo?

hur roligt det än låter så hängde jag mig på dörren för att höra o se om den var stabil och det knakade. det kändes som om den satt fast bra och var stabil. Är det någon som har erfarenhet av det jag pratar om? kanske själv skruvat fast en skiva på ytterdörren för att dämpa ljud ? funkar det?

här är en bild på vad jag har åstadkommit hittills image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla svar uppskattas.


 
börja med tätningslister i dörrhålet..

Hur ska du öppna med handtaget om du sätter en skiva för? ser ut som handtaget redan är i nivå med dina dämpmattor.
 
Jag sågar ut ett 4 kantigt uttag i gipsen så att jag kan nå låset och handtaget. eller går inte det? har inte så jätte mycket erfarenhet av gipsskivor men. vet du några lister som är extra bra? kan dessa vara bra tro? http://www.bauhaus.se/tesa-tatningslist-vit.html
 
Jag skulle rekommendera att sätta in en extra innerdörr i smygen innanför. Det tror jag är det billigaste och lättaste sättet att få en markant skillnad.
 
  • Gilla
fredrikmannberg och 1 till
  • Laddar…
Dsl skrev:
Jag skulle rekommendera att sätta in en extra innerdörr i smygen innanför. Det tror jag är det billigaste och lättaste sättet att få en markant skillnad.
Jag har funderat på det också men blir lite jobbigt att öppna dörren innåt..
 
Byt ytterdörr! Finns såna som är ordentligt ljuddämpade.
 
p0xis skrev:
Jag har funderat på det också men blir lite jobbigt att öppna dörren innåt..
Har inte den budgeten att kunna göra det tyvärr..
 
Ytterdörrar brukar oftast vara hyfsat massiva (=ljuddämpande). Däremot luftspringan runtomkring... =>
1) Kontrollera/byt till rejäla tätlister runtom (inkl nederkant mot tröskel). Kontrollera också att trävirket i kanterna mot listen inte är slitet/trasig/sprucket. Det får heller inte finnas en endaste mm glipa mellan vertikala och horisontella lister.
2) Skapa ytterligare ett 90° graders hörn för ljudet att ta sig runt, genom att montera 8-12 mm tjocka foderlister el smyglister på dörrkarmen. Mellan dessa och dörren monteras ytterligare en omgång tätlister. Hur enkelt detta går att göra, inkl dimension på listerna, beror lite på dörrbladets/karmens utformning. Det kan ev vara nödvändigt att sätta upp en skiva, typ plyfa, på dörren för att få till denna andra ljuddämpande vinkel med tätlist.

Poängen är dubbla täta tätlister. Bör vara ett snabbt, billigt och enkelt sätt att reducera ljud. (Liksom ytterligare en dörr m tätlist enl tidigare förslag.)

Om du fortsätter på din inslagna väg och monterar en skiva så dörren blir tjockare, så ska handtag och lås inte vara något problem. Du förlänger bara roddarpinnen och motsvarande för låset så att de anpassas till den ökade dörrtjockleken. Prata med närmsta låssmed, el Googla.
 
Oldboy skrev:
Ytterdörrar brukar oftast vara hyfsat massiva (=ljuddämpande). Däremot luftspringan runtomkring... =>
1) Kontrollera/byt till rejäla tätlister runtom (inkl nederkant mot tröskel). Kontrollera också att trävirket i kanterna mot listen inte är slitet/trasig/sprucket. Det får heller inte finnas en endaste mm glipa mellan vertikala och horisontella lister.
2) Skapa ytterligare ett 90° graders hörn för ljudet att ta sig runt, genom att montera 8-12 mm tjocka foderlister el smyglister på dörrkarmen. Mellan dessa och dörren monteras ytterligare en omgång tätlister. Hur enkelt detta går att göra, inkl dimension på listerna, beror lite på dörrbladets/karmens utformning. Det kan ev vara nödvändigt att sätta upp en skiva, typ plyfa, på dörren för att få till denna andra ljuddämpande vinkel med tätlist.

Poängen är dubbla täta tätlister. Bör vara ett snabbt, billigt och enkelt sätt att reducera ljud. (Liksom ytterligare en dörr m tätlist enl tidigare förslag.)

Om du fortsätter på din inslagna väg och monterar en skiva så dörren blir tjockare, så ska handtag och lås inte vara något problem. Du förlänger bara roddarpinnen och motsvarande för låset så att de anpassas till den ökade dörrtjockleken. Prata med närmsta låssmed, el Googla.
tack för informationen. jag monterade lister idag och det gjorde inte alls mycket skillnad. lite hjälpte det men inte som man märker av. listerna var för tjocka så att flickvännen inte kunde stänga och låsa dörren men när jag testade gick att låsa men man fick kämpa lite. så det var nog ganska tätt. jag drog bort det och funderar på köpa en tunnare plist. men om jag sätter upp en gipsskiva på dörren och sågar ut en 4 kanting hörna för handtaget och låset, släpper det då igenom ljud vid handtaget och låset? alltså jag ska inte montera ned låset och göra nya hål för låset i gips skivan?

Jag kollade på säkerhetsdörrar och de låg på närmare 15 tusen. finns det verkligen inge billigare?
 
Bra och riktigt täta lister brukar göra skillnad, och allra helst då dubbla. Nå nu tycks inte det vara den svaga länken. Ser nu att du har brevlådeinkast i dörren också. Det måste rimligtvis vara en svag punkt ljudmässigt. Har du prövat att täta den temporärt bara för att höra om det gör någon skillnad? (Använd helst t ex en lite bit plyfa el gipsskiva som sluter helt tätt mot dörren. Massiva material dämpar ljud bäst, dvs i detta fall så hjälper det nog inte så mycket med enbart lite glasull i brevinkastet.)
Lås och handtag kan också leda ljud, men mindre sannolikt. Om man öppnar upp så kan det kanske gå att stoppa in lite tätmaterial, (men prylarna måste ju gå runt fritt utan att trassla in sig).

om jag sätter upp en gipsskiva på dörren och sågar ut en 4 kanting hörna för handtaget och låset, släpper det då igenom ljud vid handtaget och låset? alltså jag ska inte montera ned låset och göra nya hål för låset i gips skivan?
Inget fyrkantigt uttag i skivan, utan två runda för handtag och lås. (Precis på samma sätt som det ser ut på alla dörrar.) Sedan förlänger du prylarna inne i dörren, dvs roddarpinne, skruv mm.
 
  • Gilla
p0xis
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Bra och riktigt täta lister brukar göra skillnad, och allra helst då dubbla. Nå nu tycks inte det vara den svaga länken. Ser nu att du har brevlådeinkast i dörren också. Det måste rimligtvis vara en svag punkt ljudmässigt. Har du prövat att täta den temporärt bara för att höra om det gör någon skillnad? (Använd helst t ex en lite bit plyfa el gipsskiva som sluter helt tätt mot dörren. Massiva material dämpar ljud bäst, dvs i detta fall så hjälper det nog inte så mycket med enbart lite glasull i brevinkastet.)
Lås och handtag kan också leda ljud, men mindre sannolikt. Om man öppnar upp så kan det kanske gå att stoppa in lite tätmaterial, (men prylarna måste ju gå runt fritt utan att trassla in sig).



Inget fyrkantigt uttag i skivan, utan två runda för handtag och lås. (Precis på samma sätt som det ser ut på alla dörrar.) Sedan förlänger du prylarna inne i dörren, dvs roddarpinne, skruv mm.
Det du säger låter väldigt vettigt. ska dra ner isoleringen o kasta den. slösade 600 kr på den (student) så det sög att det inte gjorde någon skillnad alls. kanske skulle lyssnat mer på ljudisolerings föreläsningarna i skolan.

Men min plan blir nu då att täcka hela insidan med en skiva gips och skära ut 2 hål för låsen och handtagen. försöka täta brevinkastet så mycket som möjligt med isolering matrial och stänga igen det sen sätta en brevlåda ute på dörren. hoppas bara styrelsen går med på det. kan ju säga att hunden käkar upp posten....

Får hyra in någon snubbe som gör jobbet dock. har inte mycket erfarenhet inom bygg området. något tips på vart man kan köpa roddarpinnar och skruvar ? tack för du hjälper btw
:)

edit: det borde räcka med en gipsskiva va? jag får ju ta bort ullet eftersom man inte kan skruva fast gipsen rakt på för ullet är ju mjukt och gipsen kan då spricka (gissar jag på)

Tror att 2 gipsskivor gör dörren väldigt tung och kanske böjer den?
 
Redigerat:
Gips är skört, så det är inget jag skulle sätta på en dörr, utan att också ha någon plywoodskiva eller liknande utanpå den.
 
Ja, den där isoleringen är nog främst till för att minska vibrationer i bilplåt...

Hehe, ja hundar kan vara tuffa mot posten. Kommer ihåg när jag delade ut söndagstidningar i Lund. I en lägenhet så var det en hund som gick till brutalt angrepp på tidningen varje morgon. Det skälldes och morrades och man hörde tydligt hur tidningen slets i bitar. Förstår inte vad de fick ut av att ha en morgontidning... :D

Annars kanske det finns invändiga lådor? (Om styrelsen trilskas.)

Lås och tillbehör:
http://www.laskompaniet.se
Det finns säkert fler, men dessa har jag handlat av utan strul, visserligen bara en gång men ändå.

En väl monterad skiva bör räcka. Börja med det. Det är som sagt tunga prylar. Rekommenderar att ni passar på att smörja in gångjärnen rejält samtidigt. Tyngden belastar gångjärnen hårdare och de kan börja gnissla. Det är tungt i vanliga fall att lyfta av en ytterdörr, (t ex för att smörja el rikta gångjärnen), med ytterligare en massa kg att lyfta blir det pest, så det vill man undvika.

Jag rekommenderar plyfa framför gips. Det är visserligen dyrare, men hållbarare. Gipsen är mycket ömtålig (och ful) på kanterna, och en dörr springs och släpas det mycket ut och in genom...
Någon hann före med denna synpunkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
p0xis
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Ja, den där isoleringen är nog främst till för att minska vibrationer i bilplåt...

Hehe, ja hundar kan vara tuffa mot posten. Kommer ihåg när jag delade ut söndagstidningar i Lund. I en lägenhet så var det en hund som gick till brutalt angrepp på tidningen varje morgon. Det skälldes och morrades och man hörde tydligt hur tidningen slets i bitar. Förstår inte vad de fick ut av att ha en morgontidning... :D

Annars kanske det finns invändiga lådor? (Om styrelsen trilskas.)

Lås och tillbehör:
[länk]
Det finns säkert fler, men dessa har jag handlat av utan strul, visserligen bara en gång men ändå.

En väl monterad skiva bör räcka. Börja med det. Det är som sagt tunga prylar. Rekommenderar att ni passar på att smörja in gångjärnen rejält samtidigt. Tyngden belastar gångjärnen hårdare och de kan börja gnissla. Det är tungt i vanliga fall att lyfta av en ytterdörr, (t ex för att smörja el rikta gångjärnen), med ytterligare en massa kg att lyfta blir det pest, så det vill man undvika.

Jag rekommenderar plyfa framför gips. Det är visserligen dyrare, men hållbarare. Gipsen är mycket ömtålig (och ful) på kanterna, och en dörr springs och släpas det mycket ut och in genom...
Någon hann före med denna synpunkt.

Jag funderar på att klä gipset med konstskinn? något sådant kanske : http://butik.jofotex.se/visa_produkt.asp?t=Galon+svart+ruta&id=1486&lang=sv ..

då behöver jag väl inte plyfa?
 
Kan ju bli fräckt!

Gips är ju fortfarande mjukt/skört mot stötar och slag mot kanten, även om detta skyddar en del.
Men om du gör det rimligt demonterbart så kan du ju byta till ny gipsskiva om oturen skulle vara framme. Har du tur och/el ni och alla gäster är varsamma så klarar det sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.