Hej!

Jag är rätt ny på forumet och tror att jag har hamnat rätt nu, jag har precis fått tillgång till en källarlokal i ett bostadshus som jag hyr (äger tyvärr inget hus själv) som vetter ut mot trappuppgången. Det är solida betongväggar och tyst, och bekvämt i själva lokalen dock så är dörren ett skämt det är en ihålig trädörr utan några som helst lister och allt ljud bara spyr ut i trappen, det som jag kommer väsnas mest med där inne är en slipmus/multislip och dremmel.

finns det något sätt att gå tillväga för att "stänga inne" ljudet utan att byta dörr tex bygga en skärm som jag sätter för dörren när jag är inne jobbar eller något liknande och isåfall vad för material är bra ljuddämpande?

har läst runt lite att man kan använda 2 gipsskivor med något material mellan dessa två men ja jag behöver lite hjälp, tips och trix eller andra idéer allt är välkommet!

tack på förhand

Lurx
 
Börja med tätningslister i dörrkarmen, det kan göra stor skillnad
 
kört med tätningslister överallt (förutom längst ner har ingen tröskel) där kör jag med en list med borst på
 
För att få det ljudisolerat skulle jag säga direkt är att få ett mellanrum mellan två material. Tex smälla upp en extra dörr innanför den andra.Blir ju även ett extra skydd om du nu har lite maskiner man är rädd om dvs.

Annars finns det dämpningsmatta man kan sätta på insidan av dörren som fångar upp mycket av ljudet. Dock krävs det rätt tjockt material för att dämpa ljud ifrån slipmaskiner och sånt.
 
även om jag hade velat så hade det tyvärr inte gått, den första dörren öppnas inåt och isåfall hade jag behövt bygga en "hall" av något slag (det händer bara inte, jag hyr lokalen)
jag hade tänkt mig få till ett sånt mellanrum men tänkte då ha en extra "vägg" som jag sätter för när jag väl är inne och ska jobba (typ en bullervägg eller vad man ska kalla det som täcker ingången)

frågan är nu vilka material som är bra för detta? och vart finns dessa att köpa

om det nu ens är någon bra idé?

*update*
hade man kanske kunnat köra med en ram och två gipsskivor eller liknande och fylla med fogskum?

behöver inte vara snyggt som sagt.. sålänge det fixar biffen!
 
Redigerat:
Prova skaffa en mekanisk tröskel. Den monteras på dörrbladets nederkant, alternativt fräses in. När du stänger dörren trycks den ner och tätar.
En dörr fylld med några spånskivor dämpar ljud bra annars, helst lite olika densiteter och löst liggande om möjligt.
 
Lasselano skrev:
Prova skaffa en mekanisk tröskel. Den monteras på dörrbladets nederkant, alternativt fräses in. När du stänger dörren trycks den ner och tätar.
En dörr fylld med några spånskivor dämpar ljud bra annars, helst lite olika densiteter och löst liggande om möjligt.
vart hittar man dessa, mekaniska trösklar? hittar bara som produkter hos tillverkare utan pris..

kan tyvärr inte göra något med dörren vill ha en vägg framför dörren, behöver tips på material att bygga denna av (tätning, virke till ram, och ytmaterial)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.