Hej!
I vårt radhus från 30-talet så är dräneringen löst genom att dräneringsvattnet hamnar i en djupare brunn från 1990-talet ngn gång. Från denna brunn så går en elektrisk pump och pumpar över vattnet till en ngt grundare brunn som tömmer sig i dagvattensystemet.
Anledningen till ovanstående system är att dagvattenservisen ligger för ytligt för att den djupare nyare brunnen ska kunna kopplas direkt till den utan vattnet behöver pumpas upp till den högre belägna originalbrunnen.

Nu till frågan:
Pumpen och det flödande vattnet låter med jämna intervall dygnet runt. Är det ngn som har en ide kring hur man kan ljudisolera de här brunnarna. Diametern är 32 resp 30 cm och till den gamla ytliga brunnen finns ett avtagbart brunnslock. Till den djupare nyare plastbrunnen finns ett avtagbart lock av plast. Jag vet inte vad man kan använda som ljudisolering utomhus. Är det ngn som har erfarenhet eller ideer om hur man kan göra?
 
  • Två öppna brunnslock, ett nyare av plast och ett äldre av metall, med rörledningar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Vad har du för typ av pump ? Gjorde om vår dränering för 7-8 år sedan och ställde då ner en AL-KO pump i botten av dräneringsbrunnen på några markstenar så att den kom upp en lite bit och den pumpen hörs ingenting när den går. Har brunnstäckning i gjutjärn men även med locket av så är det i stort sett tyst.
 
Gardena 8500 aquasensor. Kanske är min modell mer ljudlig? Det blir ett sugande lite lätt visslande ljud i slutet av varje pumpcykel. Blir det inte så med din AL-KO pump
 
P
Nä det tror jag inte. Hör aldrig att den går överhuvudtaget. Visst om jag tar bort brunnslocket och fyller på vatten så hörs det ju när den startar och går men inte annars. Ska se om jag kan filma och lägga upp.
 
P

Ljudet blir mycket högre än i verkligheten då jag håller mobilen en bit ner i röret.
 
Tack!
Min låter även från insuget av vatten i pumpen tror jag. Ska se om jag kan hitta ngt som jag kan lägga på locket för att ljudisolera lite. Pumpen är ny så jag vill gärna vänta lite med att byta ut den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.