Hejsan måste akut ljudisolera mitt golv ner till grannen, dels störs jag av deras ljud och dels dom av mitt. Där av har jag beslutat mig för att ljudisolera golvet i vardagsrummet och ev hallen. Men hur bör jag göra? Tanken var att klä golvet med cellplast, ljuddämpande underlagsfoum och sedan lämpligt click golv uppepå, kan det bli bra?
Ev funderade jag på att lägga bubbelplast mellan cellplast en och underlagsfoumen. Är jag på rätt väg eller är jag helt offpist?

Måste ljuddämpa eller flytta. Så tips.
 
Q
Vad är det för byggnad? Är det ihåliga golv så kan man väll isolera dem.
Är det betong golv så borde ett rejält trägolv med foam under dämpa en del.
 
Ja, det är alltså normal lägenhet från 1940-1950 ca
Nästan 100 på att det är betong och sedan parketten rakt på.

Eftersom det är en hyresrätt vill jag gärna göra det kostnadseffektivt. Troligtvis hade ryamatta ellet heltäckningsmatta gjort en del men, det räcker inte.
 
Q
A Alternativamateriel skrev:
Ja, det är alltså normal lägenhet från 1940-1950 ca
Nästan 100 på att det är betong och sedan parketten rakt på.

Eftersom det är en hyresrätt vill jag gärna göra det kostnadseffektivt. Troligtvis hade ryamatta ellet heltäckningsmatta gjort en del men, det räcker inte.
Foppa tofflor och mycket mattor är väl det billigaste jag kommer på.
 
Så min tanke om cellplast, ljuddämpande underlagsfoum, och sedan lamonatgolv uppepå är förkastligt eller?
4000 kr är det definitivt värt för sömnens skull.
 
Så byggde man inte 1940-50. Har ni ett parkettgolv med stavar så finns det ett brädgolv under detta. Brädgolvet ligger på träreglar, antingen direkt ovanpå betongen eller nedgrävda i sand. (Fast i det senare fallet borde inte ljudstörningarna vara så stora). Det är svårt att ge något bra råd utan att veta mer exakt hur det ser ut. Om det är betong i bjälklagets undre del, kan ni kolla genom att stöta med ett kvastskaft i taket. Nästa bjälklag bör vara byggt på samma sätt.
 
Jo taket äy ju stenhårdbetong. Under ek stavarna ligger det någon form av trä. Under vet jag inte, skall jag borra ett hål och kolla?

Jag kommer inte ner till grannen då? Haha.
 
A Alternativamateriel skrev:
Jag kommer inte ner till grannen då? Haha.
Den risken är nog väldigt liten... Under parketten ligger ett vanligt trägolv med spontade relativt smala bräddor som i sin tur vilar på reglar. Frågan är hur höga reglarna är och om de vilar direkt på betongen. Det är klart att om du kan borra ett hål någonstans där det inte märks, så är det en metod. Alternativet är att kolla i Byggnadsnämndens arkiv. Eftersom det är ett flerbostadshus från den tiden finns det garanterat antingen konstruktionsritningar eller tekniska beskrivningar. Konstruktionsberäkningar var obligatoriska.

När du fått reda på hur bjälklaget är byggt är nog den snyggaste lösningen att plocka upp stavparketten och undergolvet och göra någon form av isolering där. Hur är beroende på den faktiska utformningrn av regelkonstruktionen. Stavparkett går att plocka upp och lägga tillbaka om man är tålmodig.
 
  • Gilla
chrill3
  • Laddar…
H
A Alternativamateriel skrev:
Ja, det är alltså normal lägenhet från 1940-1950 ca
Nästan 100 på att det är betong och sedan parketten rakt på.

Eftersom det är en hyresrätt vill jag gärna göra det kostnadseffektivt. Troligtvis hade ryamatta ellet heltäckningsmatta gjort en del men, det räcker inte.
är det hyresrätt behöver du inte göra något.
ni två grannar få gå till eran hyresvärd och prata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.