Som så många andra med öppen planlösning och högt i tak har vi problem med ljudet i vår villa. Det är ett "hårt" ljud som fortplantar sig mellan rummen.

Vi har en del gardiner och stora ryamattor i rummen men det måste mer till för att det ska bli bra. Är det någon som har tips och idéer på bra (och gärna billiga) lösningar?

Jag har sökt i forumet men det kommer bara upp ett felmeddelande, antingen är det fel på den funktionen eller mig :) !

Laja
 
Olika slags väggbeklädnader kan göra susen. Det kan vara allt från tavlor till bokhyllor. Dessvärre är det så att de förutsättningarna du/ni har med högt i tak och öppen planlösning inte är de bästa ur ljudhänseende.
 
I dagsläget finns det massor med olika ljuddämpare att ha i miljöer då det mesta går åt öppna mijöer idag med högt i tak .Finns både till tak, golv,tavlor, bord m.m. Finns i alla möjliga olika utförande. Kolla med Kinnarps, dom är väldigt bra på det tycker jag.
 
Om ni vill att det skall bli någon drastisk skillnad så blir det bäst att sätta plattor i delar eller helst hela taket. Små detaljer på väggarna gör inte så stor skillnad om rummen är stora. Ljudet studsar som en studsboll mellan ytorna och släcks inte ut förrens det träffar en ljudabbsorberande yta. Om du då tänker att du sätter upp en 1kvm stor skiva i taket och kastar iväg en boll i golvet .Hur många gånger kan du kasta den inan du lyckas träffa skivan skivan i taket: Ungefär så fungerar det med ljud ochså. Om du står mitt i ett rum så utstrålar du ljud åt alla håll samtidigt. Om då alla ytor är hårda kommer ljudet att komma tillbaka från alla ytor och upplevas som påtagligt starkt eftersom det adderas tillsammans med alla de reflekterande ytor. Lite svårt att förklara men därrför är det enklast och mest skillnad att ordna hela taket då det är den största rena ytan som kan kläs med ljudabbsorbent. Om du skulle sätta mosvarande yta dvs takytan på väggar så skulle det inte bli mycket över för bokhyllor tavlor och ytan är förövrigt mjuk och skadas lätt. Bokhyllor med böcker är för övrigt bra ljudabbsorbent för låga frekvenser som buller från gatan tex bussar eller lastbilar.

Anledningen till att företagslokaler och indutrilokaler har plattor itaket är för att det är ett enkelt och bra sätt att få bort buller. Kolla denna länk....

http://www.parafon.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=162&Itemid=243
 
Tack, jag ska titta vidare på detta. Är det ngn som köpt plattorna för ljuddämpning? Fungerade det?

Att klä hela taket känns som ett stort ingrepp, jag ska verkligen tänka på det om jag ska bygga ett hus till!

Laja
 
Vi har ett modernt funkis hus med öppen planlösning och ett snetak över vardagsrum/kök där vi har 4.4 meter i takhöjd på högsta nivån. Vi satte ljudplattor i hela taket ända från hallen och det gör otroligt stor skillnad.
 
S
Vi är en familj med 4 småbarn som ganska nyligen flyttade in i nybyggd 1-plansvilla med öppen planlösning och högt till tak (snedtak 2,5 till 3,5 m). Stilen på inredningen - inga gardiner och relativt få "prylar" - ger också goda förutsättningar för störande och "energi-tagande" ljud.

Kommer nu därför att investera i åtgärder mot detta - med bibehållen stil, hoppas vi. Fann då denna tråd från i vintras och vill här nu väcka denna igen.

Jerk talar sig nedan varm för lösningar i tak och resonemanget som förs känns riktigt. Den länk (http://www.parafon.se/index.php?opti...162&Itemid=243) som hänvisas till ger dock inte mig köpsug sådär direkt - jag tänker mig nog mer lösning som inte "sticker ut" så mkt, åtminstone när vi pratar taklösning. (Månne skulle den de kallar RYMD funka hos oss - men kanske finns det även "hel"-vita?)

En detaljfråga som uppstår är också hur snyggt det blir i kombination med infällda takspottar (som vi har idag)?

Vad gäller lösningar i tak så har jag också sprungit på denna: http://www.ecophon.se/templates/WebProductSystemPage____3385.aspx

Saknar dock ännu uppgifter om kostnaderna - är det någon som kan bistå med input kring det?

För bruk på vägg har jag än så länge funnit följande alternativ:

http://www.acqwool.se/produkter-ljudabsorbenter.html
http://www.wobedo.com/Referensbilder.html
http://www.designonline.se/Products/sek1/Accessories/Decorations/2024/Soundwave&VariantId=01

Någon som har några erfarenheter av dessa, att dela med sig av?

Att det landar på en kännbar utgift verkar det inte råda några tvivel kring. I vårt fall så pratar vi om vardagsrums-/matsalsyta om drygt 50 kvm. Till detta kan också läggas ca 15 kvm matlagningsyta (kök) som hänger ihop med den förstnämnda ytan.
 
Låter lite som vårat hus detdär, fast vi har ännu högre i tak, 2,3-4.8 men ungefär samma ytor som du skriver.

2 ungar, men jag upplever inte ljudnivå speciellt markant.

Hur är väggarna/tak uppbyggda, vad har ni för golv?

Spännande och se hur det blir hos Er, har ni mätt nån ljudnivå?

/L
 
S
Loner skrev:
Hur är väggarna/tak uppbyggda, vad har ni för golv?

Spännande och se hur det blir hos Er, har ni mätt nån ljudnivå?

/L
Trägolv (ek) resp klinker (matlagningsytan, köket). Ytterväggarna är lättbetong (putsad insida) och innerväggarna är dels murade (leca putsade) och dels reglade (gips).

Nej, vi har inte mätt med några instrument - bara de egna öronen...
 
Redigerat:
Vi har ett modernt ritat funkis med snetak 2,5-4,3m i l takhöjd och öppen planlösning med kök/vardagsrum på samma yta samt två små barn. Vi insåg detta problem med ljudet innan vi byggde så valet var enkelt. Men vi hittade inte några snygga taklösningar men valde ändå att sätta upp dessa vita kvadratiska ljudplattor i taket. Och detta kan verkligen rekommenderas. Ljudkaraktären är väldigt vilsam och behaglig och känslan av att det är knäpptyst är skönt trots storstadsmiljö.
Priset blev ca 140 kr/m2 för materialet och då var det målat och klart att monteras i glespanelen. Om jag skulle bygga igen så kommer jag nog ha detta i flera rum då det känns stor skillnad när man kommer in i andra rum i huset som inte har dessa skivor i taket.
 
S
jerk skrev:
Vi insåg detta problem med ljudet innan vi byggde så valet var enkelt. Men vi hittade inte några snygga taklösningar men valde ändå att sätta upp dessa vita kvadratiska ljudplattor i taket. Och detta kan verkligen rekommenderas.

Priset blev ca 140 kr/m2 för materialet och då var det målat och klart att monteras i glespanelen. Om jag skulle bygga igen så kommer jag nog ha detta i flera rum då det känns stor skillnad när man kommer in i andra rum i huset som inte har dessa skivor i taket.
OK, det (insåg problemet innan vi byggde) gjorde inte vi, tyvärr. I vårt fall torde det därför bli tal om att fästa (limma?) fast absorbenter på befintligt takgips. Utifrån inte minst faktumet med infällda spotlights så kan jag inte se att det skulle bli bra att fylla hela taket, men ett antal plattor/skivor över en ganska stor yta (och då kanske ffa ovan matbord m m) lär väl ändå ge effekt.

140 kr/kvm låter ju också som ett prisvärt alternativ, jmf med de vägglösningar som jag hittills "sprungit på". Att göra både och (både tak och vägg) lär såklart ge allra bäst effekt.

Men vilken produkt var det ni använde/köpte - var det Parafon och de mönstrade takplattor (Parafon Decor) som visas enl länken ovan, eller var det några andra (i så fall vilka)?
 
Jag mins inte exakt vilken sort det var men jag kan kolla i källaren där jag har en kartong kvar. Det finns olika sätt att montera dessa. Plattorna väger nästan ingeting så det behövs inte mycket för att dom skall sitta uppe. Dessa plattor monteras med metallclips som skruvas igenom gipsen och in i glesen. Sedan har ljudplattan ett spår på sin halva tjocklek där clipset passar och skjuts in så monteringen blir osynlig när nästa platta sätts dit. Man använder även plastbitar som extra styrning så det blir jämt och bra längs hela plattan. Det är enkelt att montera och behövs inga verktyg annat än skruvdragare och vita bomulls hanskar för att slippa smutsiga fingeravtryck. Sedan finns avslutnings lister för att täcka den synliga sidan av sista platta som kommer bli synlig om man monterar en yta mitt i ett tak tex. Jag åter kommer med namn och sort efter källarbesöket....
 
S
jerk skrev:
Jag mins inte exakt vilken sort det var men jag kan kolla i källaren där jag har en kartong kvar. Det finns olika sätt att montera dessa. Plattorna väger nästan ingeting så det behövs inte mycket för att dom skall sitta uppe. Dessa plattor monteras med metallclips som skruvas igenom gipsen och in i glesen. Sedan har ljudplattan ett spår på sin halva tjocklek där clipset passar och skjuts in så monteringen blir osynlig när nästa platta sätts dit. Man använder även plastbitar som extra styrning så det blir jämt och bra längs hela plattan. Det är enkelt att montera och behövs inga verktyg annat än skruvdragare och vita bomulls hanskar för att slippa smutsiga fingeravtryck. Sedan finns avslutnings lister för att täcka den synliga sidan av sista platta som kommer bli synlig om man monterar en yta mitt i ett tak tex. Jag åter kommer med namn och sort efter källarbesöket....
OK, låter ju mkt intressant/bra. Inväntar med stort intresse din återkoppling gällande namn/sort. Månne kan jag sedan hitta dessa hos en återförsäljare nära mig.
 
Jag kom på att jag inte behövde gå ner i källare utan endast leta i denna dator efter offerten från dem jag köpte från. Och det var Parafon Fjord Exclusive, kant C, vit, Skivformat 600 x 600 x 18 mm som vi handlade. Med festbleck och styrfjäder till monteringen. Vi ville ha 1200 x 600 men det fanns inte i sortimentet då. Dock mindes jag helt fel angående priset. Vi betalade ca 280 kr/m2 och inte 140kr som jag skrivit tidigare och då ingick frakten. Vi handlade dessa från www.bullerbekamparen.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.