Hej!

Tänkte kolla med er om någon vet om det finns nån typ av ljuddämpande matta/skum att sätta under trappan.

Jag menar då på undersidan av trappan, på fotstegen och sparkbrädorna. På själva vagnsstycket behövs väl inget eftersom det är så massivt redan.

Anledningen till att jag vill ljuddämpa där är att största grabben har sitt rum i ett ombyggt före detta förråd som ligger under trappen. Hans datorspelande hörs tydligt upp genom trappan till andra våningen.

Några tips eller ideer?

Jag tänkte på att man kunde ta någon typ av hårdskummatta (ca 1-2cm tjock) och skära till bitar som passar under varje steg, och sedan limma fast dom. Funkar det och i så fall var köper man denna skummatta?

God fortsättning!
 
Är det en öppen eller en stängd trappa? Om det är en stängd trappa röstar jag för
enkel eller dubbelgips längs vagnsstycket vilket kommer dämpa ordentligt. Är det en öppen trappa behöver du dels något material med tyngd och ev något absorberande som dämpar men det är helt klart mer utmanade att få till en lösning. Gips är nog inte helt fel här heller dock med sin tyngd.

// Mats
 
Mats, menar du att fästa gips på vangstycket undertill?
 
Jupp, ev med någon regel under så de går fritt från planstegen/sättstegen. Gips i sig dämpar bra om och om du även ser till att täta springor med latexfog eller liknande så smiter ljudet inte in den vägen.

Föregående ägaren av mitt hus gjorde den lösningen under en trapp. Tyvärr med masonit som dessutom ligger direkt mot planstegen så varje passage mellan våningsplanen framkallar basgångar som inte är av denna världen :) Dock övertygad om att gips och lister för att få bort skivan från planstegen grejar biffen rätt bra

// Mats
 
Tack för tipsen!

Det är en stängd trappa som gör två 90 graders vinklar vilket innebär att den svänger 180 grader totalt. Detta gör det svårt, för att inte säga omöjligt att skruva gips under, då vagnsstyckena inte går parallellt någon stans längs trappans längd.

Så problemet kvarstår även om jag förstår principen med gipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.