I vårt kommande LB-hus är innerväggarna inte isolerade.
Flera andra husleverantörer har isolerade innerväggar som säljargument men vår säljare hävdar att det är slöseri med pengar om det är ljudisolering vi avser.
Han hävdar att dubbla gipsskivor ger mycket bättre effekt än en skiva mineral/glas ull i mellanväggen.
Verkar också som om många tilläggsbeställer isolerade innervägger.

Ger det någon ljuddämpande effekt att slänga in isoleringer för 5-10000 kr i innerväggarna?

Hittar inget klockrent svar på denna fråga och hoppas på ett klarställande från forumet.
 
min uppfattning:
Dubbla gipsskivor bra mot "stomljud" typ basdunk
isolering bra mot vanliga ljud typ röster.
bäst är en kombination.
 
Jag tror effekten av isolerade innerväggar är överdriven, men visst märks det att väggen blir lite mindre burkig om man knackar på den. Däremot vet jag inte om ljudet mellan rum avskärmas speciellt mycket av detta med isolering emellan.

Vi har isolerade innerväggar på övervåningen men inte på nedervåningen och jag kan inte påstå att vi märker någon jättestor skillnad. Men samtidigt tror jag man tänker att man tar det säkra före det osäkra. Det är ju när man bygger man måste välja, det är ju svårt att göra i efterhand.

Flera snickare som jag talat med har ansett det helt onödigt med isolering i innerväggarna, det är nog snarare psykiskt effekten menade en av dem på.
 
paso skrev:
I vårt kommande LB-hus är innerväggarna inte isolerade.
Flera andra husleverantörer har isolerade innerväggar som säljargument men vår säljare hävdar att det är slöseri med pengar om det är ljudisolering vi avser.
Han hävdar att dubbla gipsskivor ger mycket bättre effekt än en skiva mineral/glas ull i mellanväggen.
Verkar också som om många tilläggsbeställer isolerade innervägger.

Ger det någon ljuddämpande effekt att slänga in isoleringer för 5-10000 kr i innerväggarna?

Hittar inget klockrent svar på denna fråga och hoppas på ett klarställande från forumet.
Så här funkar det!

Gipsen tar hand om luftljudet såg här att någon nämde stomljud men det glömmer vi direkt!!! Isoleringen i väggen tar hand om den inre resonansen i väggen tänk orgelpipa elle rnär du blåser i en flaska. Det gipsväggar skall ta hand om är till största del TALFREKVENSER dvs från ca 100 HZ till 5000 Hz... Allt över 1500 HZ är relativt enkelt att ta hand om de lägre frekvenserna är svårare. Men tyngden i gipsskivan samt styvheten i konstruktionen tar hand om de lägre frekvenserna. Avståndet mellan gipsskivorna ta tex 95 mm bestämmer volymen mellan skivorna det är denna volym tilssammans med vikten/kvadrat hos skivorna som bestämmer vilken "lägsta frekvens" väggen orkar stå emot i detta fallet 95 mm emellan och 2 lager gips på varje sida blir lägsta frekvensen ca 60 Hz helt ok i ett vanligt hus är det enkelgips så blir samma siffra runt 87 Hz. Det är vid denna frekvens samt multiplar av den som väggen förlorar delar av sin ljudisolerande förmåga. Här kommer då isoleringen in och effektiviteten hos isoleringen slutar efter det att man fyllt ca 1/3 av väggen med isolering. Jag kan fortsätta spinna men struntar i det för det är orelevant för konsumenten egentligen...

Men det som ljudisolerar är massan i skivorna samt att det är lufttätt. Har du en dörr i väggen som har sämre "ljudklass" än väggen så tappar hela väggen ljudisolerand förmåga kvadratiskt mot ytan som upptas av sämre byggdelar, ungefär skall man väl tillägga...Och jag slutar där....
 
Mineralull är skitsamma.
Dubbla gipsskivor isolerar normalt samtalsljudnivå. Detta är bästa ihop med typ silikon runtom vid kanter & tak så det är lufttätt som möjligt.

Stoppar ni in en bas i en sluten låda så låter den nästan inget...öppna luckan så den får luft så låter den som en förstärkt baslåda. Så lufttätheten är viktig.

Bas är svårt att stoppa i ett hus men samtidigt...man har inga grannar som klagar :)
 
T
Som de flesta sagt här är bas-ljuden det svåraste att ha att göra med i ett hus, dova ljud typ stänga dörrar och maskiner som slår (centrifugerande tvättmaskiner) går igenom ganska rejält. Än värre om sovrummet är intill tv-rummet och ungarna kör surround på hög volym.

Sök t.ex på ljudisolering eller bygga ljudstudio om du vill ha tips om att ljudisolera. Det man måste se upp med när det gäller gipsskivor är att reglarna bör vara åtskilda-annars kan dom transportera störningarna. När man isolerar väggar i ljudstudios kör man 50/50 Gullfiber/Rockwoll som har olika akustiska egenskaper och har åtskilda reglar så att stomljuden inte kan ta sig igenom, tänk också på att ventilationen kan transportera oljud (om du har spirorör mellen 2 olika rum m.m)
 
T
Tillägg till mitt förra mail:

En del tillverkare av gipsskivor rekommenderar faktiskt isolermatrial mellan gipsskivorna, bifogar länken till dig, så om du tänker fylla mellanrummet blir sålunda min rekommendation att du delar en Rockwool och en Gullfiber och sätter in denna 50/50 mix mellan gipsskivorna
Länken är: http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/036589B38BF9B6E0C1256CBF004C728B/$FILE/Ha_hem.pdf
 
TN-Funkis skrev:
 När man isolerar väggar i ljudstudios kör man 50/50 Gullfiber/Rockwoll som har olika akustiska egenskaper och har åtskilda reglar så att stomljuden inte kan ta sig igenom, tänk också på att ventilationen kan transportera oljud (om du har spirorör mellen 2 olika rum m.m)
Stom ljud och dubbla regel system hmm...Hjälper inte ett piss! För att slippa stomljuden som i detta fall vandrar som flanktransmission i bjälklaget och andra väggar så kräver det att dessa är delade under den väggkonstruktionen. Stomljud är som det låter ljud som transporteras genom stommen. Med det menar jag flanktransmission genom en vägg läcker luftljud samt en del flanktransmission och för att stoppa den senare krävs att väggen är förankrad i fjädrande material runt om tex SKT skenor som står på gummi lister alternativt någon form av syllomer.
Sen att man kör olika isolering är väl en annan sak vilket jag kan förstå men bara en fråga där av ren nyfikenhet.
Är det de olika densiteterna man vill åt då? Jag menar stenull finns ju i betydligt tyngre utförande vilket inte glasull gör.

Har aldrig hört talas om detta grepp för isolering av studios eller ljudrum. Har lärt mig att avstånd och massan är ungefär 1000 gånger viktigare är de inre resonanserna i lådan. Men men att bygga en studio kräver också mer än ett vanligt hus. Jag menar väggaran i en studio kräver att de har en lägsta frekvens på runt 10-15 Hz i ett vanligt hus kanske runt 80 och det är ju en väsentlig skillnad där.
 
T
Jag var otydlig. Man kan alltså förbättra ljudisoleringen mellan rummen, men aldrig få till en sån isolering som ljudstudios har, då måste man också ge sig på väggar, golv och tak för att elimenera stomljud från t.ex maskiner i källaren (bättre då att sätta gummifötter på tvättmaskinen).

Gullfiber/Rockwool har olika dämpnings-egenskaper i olika frekvensband som det anges i flera byggböcker om studios, där man förutom detta använder flera åtskilda regelstommar och vinklade väggar för att undvika reflektioner och dubbla golv där man brukar använda gummirester (från gamla bildäck) i mellanskiktet. Värst är gamla Polarstudion som också använder fjäderupphängning + gummigolv för att klara tunnelbanans störningar direkt intill (typ rum i rum).
 
TN-Funkis skrev:
Jag var otydlig. Man kan alltså förbättra ljudisoleringen mellan rummen, men aldrig få till en sån isolering som ljudstudios har, då måste man också ge sig på väggar, golv och tak för att elimenera stomljud från t.ex maskiner i källaren (bättre då att sätta gummifötter på tvättmaskinen).

Gullfiber/Rockwool har olika dämpnings-egenskaper i olika frekvensband som det anges i flera byggböcker om studios, där man förutom detta använder flera åtskilda regelstommar och vinklade väggar för att undvika reflektioner och dubbla golv där man brukar använda gummirester (från gamla bildäck) i mellanskiktet. Värst är gamla Polarstudion som också använder fjäderupphängning + gummigolv för att klara tunnelbanans störningar direkt intill (typ rum i rum).
Rum i rum principen är en klassiker för att få bort lågfrekvent ljud. Men isoleringen i sig ljudisolerar ju inte utan absorberarljudet. Dubbla reglar i all ära men dessa väggar dämpar maximalt runt 60 dB och inte särskillt bra under 100 Hz. Visst ner till 50 enligt BBR och sånt jag röstar betong elelr tegel:) Vinklade väggar funkar det med men där får man inte göra bort sig så man får grejjer in i HAAS fönstret.

Men det där med gummifötter på maskiner kan slå fel som attan om man inte håller kollar efter ordentligt har man oflyt kan man ju förstärka istället för att sänka stomljudet det skulle iofs vara en affärs ide . Den skakande studion, det och ha den kubisk eller sfär formad så det låter lite lattjo också, om inte annat måste man vara hyffsat skärpt när man mixar:)
 
Om man vill ljudisolera ett rum så ska man göra så här:




Isolering1.jpg


Isolering2.jpg





Bilderna tog jag på Universitetet i Lund, där man forskar om akustik. Golvet bestod av stålnät som flöt ovanför samma konstruktion som på väggarna och i taket.

Ganska så isolerat rum, enligt min mening. Inget eko, typ!


/ Mårten, som har betongväggar som dämpar rätt bra.
 
Har med intresse följt denna tråd men blir tyvärr inte mycket klokare angående isolera eller inte.
För vara tydlig icke bärande innerväggar har 75 mm träregel och bärande 95 mm samt 13 mm gips på vardera sida.

Frågan är gör det någon skillnad att lägga in isolering mellan reglarna eller blir det bättre med dubbla gipsskivor istället eller gör detta ingen skillnad om konstruktionen i övrigt inte går att ändra?
 
Min tolkning och egna tro är att dubbla skivor är en bättre investering än isolering. Man kan till och med ha tredubbla om man är riktigt paranoid. Finns en länk om detta i en annan liknande äldre tråd...

Det nämns att tegel eller betong skulle vara ett alternativ. Mitt eget oproffsiga intryck av dessa material är att dom transporterar vissa typer av ljud förbluffande bra. Tal dämpas, men slag och klonk flyger genom konstruktionen helt obehindrat verkar det som.
 
paso skrev:
Har med intresse följt denna tråd men blir tyvärr inte mycket klokare angående isolera eller inte.
För vara tydlig  icke bärande innerväggar har 75 mm träregel och bärande 95 mm samt 13 mm gips på vardera sida.

Frågan är gör det någon skillnad att lägga in isolering mellan reglarna eller blir det bättre med dubbla gipsskivor istället eller gör detta ingen skillnad om konstruktionen i övrigt inte går att ändra?
Gips, gips gips och åter gips... Isoleringen bla, bla, bla... Men vill du komma åt vanligt ljud dubbel gips, vill du öka reduktionstalet något på väggen ca 1-3 dB så slänger du i lite isolering...


 
svemark skrev:
Om man vill ljudisolera ett rum så ska man göra så här:




[bild]


[bild]





Bilderna tog jag på Universitetet i Lund, där man forskar om akustik. Golvet bestod av stålnät som flöt ovanför samma konstruktion som på väggarna och i taket.

Ganska så isolerat rum, enligt min mening. Inget eko, typ!


/  Mårten, som har betongväggar som dämpar rätt bra.

Inte ljudisolerat väl snarare rumsakustiskt dämpat:) om vi märker på ord... Men ekofria rum läcker lite ljud pga att allt ljud absorberas i absorbenter och grejer...Inga roliga rum det där iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.