Hej!

Har läst igenom drösvis med trådar om ljuddämpade golv, sammanfattningsvis verkar det finnas flera alternativ som bygger endast ett par mm, decibex som ett exempel. Sen är det ett "glapp" i produkter och nästa alternativ som finns är betydligt mer avancerade system som bygger minst 3cm, oftast ännu mer o verkar vara betydligt svårare att lägga (o dyrare?).

Jag är ute efter någon produkt som gärna får bygga 1-2 cm, där parkettgolvet kan läggas direkt ovanpå, o hoppas med det få bättre resultat än med en tunnare matta. Tips? Specifikt handlar det om att ljuddämpa ett golv som ligger på gemensam betongplatta i en radhuslänga. Ingen som bor under mig alltså...
 
Vad är det för typ av ljud du vill ha bort? Trumljud som uppstår i det rummet man går runt i eller ljud som tar sig vidare till grannen?
 
Både och, men med fokus på ljud som tar sig vidare till grannen.

Ett exempel jag hittat är "stepisol", de verkar främst rikta in sig mot byggbolag o verkar inte sälja till privatpersoner, hittar inga ÅF iaf. Hittar heller ingen data på hur pass bra det dämpar, eller läggningsanvisningar. Som jag förstår det är det plattor som finns i valfri tjocklek som bara läggs ut på betong o där valfritt golv läggs.

Kanske finns något liknande alternativ som också riktar in sig mot privatpersoner?
 
Man kan köpa Stepisol som privatperson, det är dock ganska dyrt.

Det blir en flytande golvkonstruktion med Stepisol, men det är inte nödvändigtvis bra i alla situationer utan det förutsätts att det används på rätt sätt.

Materialet är mjukt vilket gör att vibrationerna inte rör sig vidare till grannen lika effektivt. Om man lägger ett lätt parkettgolv ovanpå Stepisol så blir golvet lite svampigt samt att du får högre trumljud i rummet än om du hade haft ett tungt ytskikt. En lösning på det är att lägga en tung massa ovanpå Stepisolen men då bygger det mer än 2 cm.

Har du problem med dessa ljud idag och ska riva upp golven?
 
FG skrev:
Man kan köpa Stepisol som privatperson, det är dock ganska dyrt.

Det blir en flytande golvkonstruktion med Stepisol, men det är inte nödvändigtvis bra i alla situationer utan det förutsätts att det används på rätt sätt.

Materialet är mjukt vilket gör att vibrationerna inte rör sig vidare till grannen lika effektivt. Om man lägger ett lätt parkettgolv ovanpå Stepisol så blir golvet lite svampigt samt att du får högre trumljud i rummet än om du hade haft ett tungt ytskikt. En lösning på det är att lägga en tung massa ovanpå Stepisolen men då bygger det mer än 2 cm.

Har du problem med dessa ljud idag och ska riva upp golven?
Ska riva upp gamla golv o lägga nytt. Tänkte passa på att dämpa samtidigt. Idag låter golvet ihåligt också. Kanske beror på plattan. Sandwichkonstruktion med betong, isolering o sen 5cm betong över det. Byggt på 70-tal.

Vad kostar stepisol? Minns inte tillverkare men också läst lite om decibel 4. Ska bygga 12mm har jag för mig.
 
Jonasca skrev:
Ska riva upp gamla golv o lägga nytt. Tänkte passa på att dämpa samtidigt. Idag låter golvet ihåligt också. Kanske beror på plattan. Sandwichkonstruktion med betong, isolering o sen 5cm betong över det. Byggt på 70-tal.

Vad kostar stepisol? Minns inte tillverkare men också läst lite om decibel 4. Ska bygga 12mm har jag för mig.
Aprobo heter företaget med decibelmattor
 
Googlar vidare och hittar lite fortsatt lite olika leverantörer av div. mattor. Billigare o dyrare, de flesta med ungefär samma prestanda, dvs minskning med runt 22dB på stegljud. Allra bäst verkar resultatet bli med en pågjutning på kring 2-3cm, men med en sådan lösning blir detta förhållandevis lilla projekt helt plötsligt ett ganska stort.

Min fundering nu är vad som händer om man blandar mattor, säg 2st. mattor för stegljudsdämpning och överst en matta för dämpning av trumljud, med en total bygghöjd exkl parkettgolv på säg kring 12mm. Någon som vet?
 
Du kan ju höra av dig till Aprobo och fråga vad de föreslår för lösning.

Att materialen dämpar 22 dB ska man ta med en nypa salt. Deras mätresultat baseras på ett tungt betongbjälklag och har man då andra förutsättningar så blir det betydligt sämre resultat.

Knauf Dano har en intressant produkt. Tyvärr bygger den 33 mm samt att den förmodligen är dyr.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/boards/cement/floor_system/aquapanel_floor_mf.html
 
FG skrev:
Du kan ju höra av dig till Aprobo och fråga vad de föreslår för lösning.

Att materialen dämpar 22 dB ska man ta med en nypa salt. Deras mätresultat baseras på ett tungt betongbjälklag och har man då andra förutsättningar så blir det betydligt sämre resultat.

Knauf Dano har en intressant produkt. Tyvärr bygger den 33 mm samt att den förmodligen är dyr.

[länk]
I mitt fall handlar det om betongplatta. Runt 20cm betong, kanske met, 5 cm isolering o sen ett tunt lager betong på kring 4cm.

Ser att bauhaus säljer en dämpande matta... Billigare än decibex med liknande prestanda
 
Kollade upp knauf danos, men hittade ingen data om hur mkt lösningen dämpar. Vet du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.