C
Har problem med störande oljud som tar sig in i sovrummet och en av de största bovarna är tilluften som utgörs av en spaltventil monterad på fönsterbågen. Utöver detta upplever jag att "tryckfallet" över befintlig ventil är lite för stort för att ge ett tillfredsställande luftflöde (självdrag).

Då ljudmiljön är lite extrem - tågtrafik, spårarbeten, lastbilar, grävmaskiner, lövblåsar osv. precis utanför fönstret så vill jag inte snåla utan försöka göra en så pass optimal lösning som möjligt utifrån förutsättningarna.

Min tanke är att istället ta in tilluften genom överkanten av fönsterkarmen och utnyttja det faktum att det finns en rejäl fönsternisch där det finns gott om plats att fälla in något. Jag har funderat på en låda i t.ex. MDF, ca 30-40 cm djup, 5 - 10 cm hög och upp till ca. 1,5 m bred enligt följande principskiss:


ljuddämpare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lådan är förstås tänkt att kläs invändigt med lämpligt material. På rumssidan tänker jag mig också någon sorts möjlighet att reglera luftflödet och kanske någon sorts diffusor om det behövs.

Vad tror ni om detta? Finns det bättre sätt att utforma lådan? Materialval? Dimensioneringstips? Andra tankar och idéer?
 
Du tänker helt rätt. Några saker dock som du kan ändra på för att få ljuddämparen så effektiv som möjligt.

Utnyttja ljuddämparens hela längd genom att låta tilluften utifrån komma in i ena hörnet enl. skiss ovan. På samma sätt placerar du utloppet på innersidan i mottsatt hörn nederkant skiss. Idén är att luften ska färdas så lång sträcka som möjligt i ett slutet utrymme som är täckt med ljudabsorberande material, samtidigt som vi byter rikting på luften genom avstängare.

Såväl låda som avstängare byggs med fördel i MDF. Ju tjockare desto bättre ljudisolering. Behöver mao. matcha fasad / glas. Insidan behöver bara kläs med ljudabsorption på den ena av två motsående ytor. Lämpligt material är dacron 50 mm eller Meditec el. Cleantec 50 mm volymvikt ca 35 kg / m3.

tryckfall tar du höjd för genom att överdimensionera kanalerna.

Viktigt att såväl låda som anslutning mot vägg blir helt tät. Öppna foder och se till att det inte bara är drev där utan även fogmassa med bottningslist på den varma sidan, före drevet. Kolla även så du har lamellglas i fönster. Ljudisoleringen blir inte starkare än dess svagaste länk.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Tack för mycket bra tips!

OK, nånting sånt här alltså? (även om det nog bara blir två avstängare med tanke på dämpningsmaterialets tjocklek):

ljuddämpare2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte faktiskt så först, men anledningen till att jag utformade den lite annorlunda är att jag tänkte att det kanske inte är optimalt om tilluften kommer in på ena sidan av fönstret? Radiatorn sitter ju i mitten... Kanske blir bäst om man offrar lite längd och sätter hålen på insidan i mitten ändå? Finns det något att tjäna på att vinkla några ytor eller liknande utformningsdetaljer?

Det är treglasfönster som förvisso lämnar en del att önska. Planen är att byta dem till ljudoptimerade fönster på lite sikt men eftersom det dels är en bostadsrätt och dels är lite knepiga mått så får det bli nästa projekt.

Jag bör alltså utnyttja hela den tillgängliga bredden på fönsternischen för att få kanalen så lång som möjligt? Någon idé om vilken tjocklek på MDF vi talar om? Fasaden är ~50 cm tegel så där kommer det nog inte in så mycket ljud.

Något speciellt att tänka på i anslutningen mellan karm och låda? Bör jag t.ex. "frikoppla" lådan från karmen med något elastiskt material?
 
Jag som är pollenallergiker tänker att det bör vara hyfsat lätt att demontera lådan för rengöring nån gång om året, ljuddämpande material är ofta dammsamlande.
 
Javisst, ser bra ut (skissen).

Vinklarna på avstängarna gör du precis som du ritat, dvs 90 grader.

Vad gäller materialtjocklek på MDF:en är det att matcha densiteten på båge / karm / glas. 19 mm blir nog bra utifrån det du skrivit. Ett vanligt treglasfönster isolerar dåligt vid låga frekvenser. Det du kan göra framgent om du vill uppgradera konstruktionen är att montera ett tjockare lamellglas innanför bef. fönster. desto större luftspalt desto bättre ljudisolering.

konstruktionen behöver inte frikopplas eftersom det inte är en flytande konstruktion (då dukstos eller acucomp bör användas). Tätningen gör du med vanlig EPDM kronlist.
 
@ Anna_H
Bra att du tog upp detta. Bifogar några bilder hur detta kan göras på ett enkelt sätt. Ljudämparen låses med hjälp av sin egenvikt helt enkelt.


Ljuddämpare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljuddämpare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte mäta upp ljudnivå före och efter?
 
C
Hmm, det vore väldigt intressant, men dels saknar jag lämplig mätutrustning, dels är det dåligt med "referensljud".
Men bakgrundsbruset torde man ju iallafall kunna göra en rättvis jämförelse av, även om det inte är det jag i första hand har problem med.

Surfade runt lite igår efter lämpligt inköpsställe för dessa ljudabsorbenter, men trots att varenda hifi- och studionisse verkar hålla på med detta så verkar det som att "alla" handlat av Akustikmiljö i Falkenberg. Efter en titt på deras hemsida verkar de dock inte sälja råmaterial längre, men man kanske måste ringa och fråga? Annars uppskattas tips på lämpliga inköpsställen. Om inte postorder, så gärna i stockholmstrakten.
 
Skicka PM så hjälper jag dig med detta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.