Skall bygga om ett utrymme och vill ha in ett ljuddämpande innertak. Det behöver inte isolera ljud mot omgivning utan tanken är dämpa ljud i det rummet de uppstår. Då taket ändras känns det fel att sätta gips och sedan något som dämpar, borde vara bättre att hitta takskivor som dämpar bättre än gips. Taket skall vara mörkt/svart och har inte jättehöga krav på utseende.

Vad kan vara lämpligt?

Har ni bra förslag på ljuddämpning att sätta på lättbetongväggar med så tas gärna förslag på det med :)
 
du skall få ned efterklangen? Vad är det som alstar ljudet i rummet? Är en viss skillnad på tal, musik eller vad det nu kan vara.
 
Skall dämpa(dov) duns av golfboll som slås på en duk. Få ner ljudet i rummet, inte mot omgivande.
 
M magnil skrev:
Skall dämpa(dov) duns av golfboll som slås på en duk. Få ner ljudet i rummet, inte mot omgivande.
Ohh den nöten. Rätt låga frekvenser. Testa att rulla ihop två skumgummi madrasser och ställ i hörnen bakom duken.
 
Inte så långt ännu. Skall ha nytt innertak och tänker att det bör finnas något lämpligare än gips för att få dämpat ljudet i rummet.
 
Googla akustikplattor. Finns en hel uppsjö till tak och vägg.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Googla akustikplattor. Finns en hel uppsjö till tak och vägg.
Mmmm.... Det kan jag lova att jag gjort. Finns som du säger massor men inte lätt att hitta vad som är lämpligt. Därför jag frågar här då det brukar finnas stor kunskap.
 
Åh..Om jag hade haft tillräcklig Takhöjd i min källare, så hade jag oxå byggt en Golfstudio😀
Isf hade jag troligtvis gått tillväga så här:
- Golvet = Lagt in tjocka mattor. Ev med stegdämpning under.
- Taket = Limmat upp mörka Skumgummi eller Tygabsorbenter i taket+ett löst/veckat mörkt draperi som fästs så att det blir lite luft imellan. (Kan även fungera som ”fångstnät” för okontrollerade bollar).
- Väggarna = Monterat tjocka Ljudgardiner/draperier på skenor.
- Använda Supersofta Golfbollar😉
Priset är ju alltid en faktor gällande Absorbentmaterial..så Amazon och Temu är ju lite billigare

https://www.kilandsmattor.se/inspiration-guider/ljuddampande-mattor

https://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=Absorbenter&smcs=ada251_16552

https://www.dpj.se/vaggabsorbenter/...l-svart/2690-gotessons_textil-570_61174_beige
 
  • Gilla
Taleb Taleb
  • Laddar…
M magnil skrev:
Inte så långt ännu. Skall ha nytt innertak och tänker att det bör finnas något lämpligare än gips för att få dämpat ljudet i rummet.
Kör rockphon eller ecophon undertak. Drar ned reflexer och efterklangstiden. Slaget och bolldunsen skiljer sig en del.
Den högre frekvensen från slaget går mot duken och den bör ta dessa reflexer. Hörnen runt duken kan ge ett visst klappeko säkerligen.
Bolldunsen bör du ta hand om vid källan. Dvs dämpa den delen runt duken.
Bakom dig kan man då ha paneler för att diffusera ljudet också.
Har ingen aning om höjd, bredd och längdförhållandet i rummet heller. Det kan ställa till det också.
Hårt golv kommer också resultera i längre efterklangstid.
 
  • Gilla
Taleb Taleb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.