hej. jag har köpt ett inbyggnadshögtalar paket som jag tänkte bygga in på tv-väggen samt i taket.
men jag har ett problem. eftersom det är ett gammalt hus så är det dåligt ljud-isolerat.
och jag vill gärna kunna spela utan att grannen stör sig allt för mycket.
högtalarna i taket har jag kommit på lösningen redan. där ska jag bygga små lådor ovanför dem.
men sedan har jag väggen kvar med centern samt frontarna.
denna vägg bestod från början av en så kallas klasong vägg vilket betyder att det var putsat på plankor.
jag har nu tagit bort putsen och tänkte bygga ut väggen för att få plats med både tv och högtalarna inbyggda.
därför har jag nu satt 95 mm reglar utanpå dessa plankor. så nu har jag 95 mm "tomrum" innåt till att fälla in tv:n samt högtalarna.
här skall sedan MDF skiva mellan reglarna och slutligen gipsskivor.

jag vill alltså ha tips på hur jag ska göra för att minska att ljudet transporteras upp till grannen genom denna vägg och naturligtvis vill jag inte få något burkigt ljud själv heller.

jag tänkte lite på om jag ska skruva bort 95mm reglarna igen och sätta gummi mellan dem och vägg/golvet.
detta borde ju hjälpa lite.

ska jag fylla hela tomrummet med isolering eller måste högtalarna ha allt utrymme till att "andas"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.