För ca ett år sen så fick min mamma vattenmätaren utbytt. Min syster sa att det uppkommit mystiska ljud efter det, som om nån slog på ett rör eller liknande. I denna veckan så är jag hos mamma och fixar i trädgården. På natten så börjar det knäppa nånstans i huset, ca en gång var femte sekund. Sen upphör det efter några gånger. Kommer tillbaks igen då och då. Går ner till tvättstugan till vattenmätaren och känner på röret. Där uppkommer nån vibration i takt med knäppljudet. Vet inte riktigt vad det beror på? Stängde av fjärrvärmeanläggningen, alla kranar är av. Om jag stänger av huvudkranen upplever jag att ljudet försvinner helt. Dock kan ljudet vara borta under långa tider ändå.
 
  • Vattenrör med ventil och kopplingar inne i ett hus, misstänkt kopplat till knäppljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare med röda och blåa ventiler på kopparledningar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätaranordning i hemmiljö med synliga kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade ett hus för länge sedan där det kom slag i rören vid snabb tappning/spolning. Det var ventil på inkommande vatten som inte var fullt öppen. Har de stängt i gatan när de bytte er vattenmätare så kan det vara värt att kolla innan ni fortsätter.
 
Vilken ventil menar du? Båda ventilerna före och efter mätaren är fullt öppna. Det blev avstängt i gatan vid bytet. Pratade med installationsfirman och de trodde det eventuellt kan vara ett filter i mätaren som kan vara igensatt. Kanske ska kolla med kommunen också?
I InsidersUnited skrev:
Jag hade ett hus för länge sedan där det kom slag i rören vid snabb tappning/spolning. Det var ventil på inkommande vatten som inte var fullt öppen. Har de stängt i gatan när de bytte er vattenmätare så kan det vara värt att kolla innan ni fortsätter.
 
Kan vara rören som expanderar och krymper. Har aldrig upplevt det själv men gissar på det.

Testa att när vattnet har varit avstängt länge, tex på morgonen.
Att slå på vattnet länge tills att rören är riktigt kalla.
Lyssna om de knäpper när de kyls ner, eller när de återigen värms upp av luften i rummet
 
Redigerat:
Ja, jag har upplevt det när jag hade hus med vedeldning, då gick temperaturen från 20 till 50 grader. Men nu borde väl vattnet stå still om alla kranar är stängda och därmed ganska konstant temperatur?

Bra tips ändå, tack, värt att kolla.
 
M mikaelbe skrev:
Vilken ventil menar du?
Kontrollera ventilen ute i gatan om den stängdes vid mätarbytet.
 
Ja, det blev avstängt i gatan då båda ventilerna i huset behövde bytas. Kanske det kan bli nåt tryckstöt utifrån som fortplantas in i huset, trots att ingen kran är öppen? Jag menar, kanske nån granne använder vattnet som går på samma avstängning?
 
Har varit hos rörmokaren idag och de sa att det kan sitta en backventil nånstans, troligen i vattenmätaren som kan orsaka detta ljud. Det verkar vara från flera kranar också, om man slår av och på vattnet blir det såna här tryckstötar. Skall kontakta kommunen, men enligt rörmokaren kan det vara omöjligt att göra nåt åt, om backventilen sitter i mätaren. Kommunen kommer bara att säga att det är nåt fel på kranarna eller annat i huset. Är alternativet att byta alla kranar till mjukstängande eller? Det är kranar från 60-talet på de flesta ställen.

Mätaren är en Aquadis+ lne-16467 och jag kan inte se att det ska finnas backventil i denna, men vet inte riktigt?
 
Kan det vara en säkerhetsventil som läcker?
 
Det är en fjärrvärmeanläggning från hösten 2018 som möjligen skulle kunna ha en läckande säkerhetsventil, men har inte sett nåt vatten från den anläggningen. Förklara gärna hur detta skulle ge tryckstötar? Menar du kanske att tryckstötarna skulle ge en läckande säkerhetsventil?

Hittade info från annat inlägg där en kommun informerade om att de kunde bli tryckstötar från nyinstallerad vattenmätare med backventil och de rekommenderade då en tryckstötdämpare, men finns väl bara små som man sätter i närheten av t ex snabbstängande ventil i tvättmaskin? Enligt infon är det i de flesta kommuner numera krav på backventiler för att skydda kommunens system. Förr när det saknades så gick eventuella tryckstötar ut ur huset och dämpades i kommunens system, ev. kanske kom in i grannarnas lite utdämpat.
 
Pratade med kommunen och de tror det kan vara backventilen i vattenmätaren, så de sa att de skulle titta på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.