Först och främst vill jag klargöra...
1. Jag är kass på ljudkunskaper. Det jag är ute efter är att kunna köra "bakgrundsljud" i hela huset.

2. Jag har redan alla tekniska leksaker som htpc´s m.m. m.m. men denna ljudkonstellation ska ej frambringa FFNDIF-vibbar (FruganFörbannadNärDetInteFunkar)...

Alltså är det gammal hederlig low-tech som gäller... Inget annat.

Tanken är:
Allt utgår från en "teknikgarderob" i tvättstugan.
Från förstärkardelen blir det stjärnnät till alla rum.
Alla rör går vi uttag i rum där volymkontroll kommer att placeras (typ elfa-pryl) och därefter till respektive högtalare som placeras i tak.

Högtalarplacering:
Sovrum 1 = 1 högt
Sovrum 2 = 1 högt
Sovrum 3 = 1 högt
Lill-Toa = 1 högt
Allrum = 1 högt
Vardagsrum/kök = 4 högt
Badrum = 1 högt
Uteplats = 2 högt

Alltså nånstans 12 högtalare...

Kan jag driva detta med nån gammal hederlig förstärkare med högtalarväxlar utan att elda upp grejjerna?

Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få förslag på vad jag kan använda.
Det ska vara låg kostnad och dessutom funka (alltså tvärtemot allt annat man grejjar med).

Tack på förhand!
 
Jag hade köpt en multizon-förstärkare. En bra investering som dessutom inte är så blodigt dyr om du beställer förstärkaren från USA. En vanlig stärkare kommer absolut inte låta bra med så många högtalarväxlar.

Då kan du dessutom köra olika musik i olika rum. En bra multizon-förstärkare klarar ofta minst 4 olika musikkällor och 4-6 olika zoner samtidigt. Tex skön avslappningsmusik på toan samtidigt som du brassar på för fullt i valfria andra rum.

Har själv bestämt mig för exakt ett likadant system.


En del kommer säkert rekommendera dig Squeezebox eller varför inte Sonos system men jag har valt bort de av olika skäl.


Jag föredrar absolut ett trådbundet fast system med en central enhet till alla zoner och sex kontroller (en i varje zon)
 
aleli skrev:
Jag föredrar absolut ett trådbundet fast system med en central enhet till alla zoner och sex kontroller (en i varje zon)
Hej!
Vi resonerar nog väldigt lika verkar det som. Jag vill ha ett stabilt "gammaldags" grundsystem, sen kommer jag säkert att vräka på med alla möjliga sorters squeezeboxar och liknade, var inte orolig för det... Kommer även att ha Lexcom i huset, men vill ändå även ha detta gamla hederliga system.

Har sett en del intressanta förstärkare på ebay.com, men vad tusan ska jag leta efter??? Det springer lätt upp i 15-20.000:- när jag kikar runt... Skulle vilja hittat nån gammal järnklump för runt 5.000:- om det är möjligt...?

Högtalare har jag hittat till helbra priser (tror jag) på: 250 Watt 6.5'' Two-Way In-Ceiling Speaker System
Där finns även fler varianter (några med 70V-trafo påbyggt därbak ??? Hur funkar det?)

Känner nån till tullreglerna vid införsel för privat bruk från USA?

Tacksam för all info jag kan få!
 
Trafo-varianten är mer för konferensanläggningar o varuhus o dylikt, inte för skön hemmamusik.

Outdoorspeakerdepot.com har en 6-källor/6-zoner för ca 1000 USD, MDS6A, lite beroende vad du vill ha för kontrolldosoor mm till, de har också otroligt prisvärda högtalare.

Tull på ett par procent + moms tillkommer men med dagens låga dollarkurs är det ändå lönsamt...
 
P
Lågvolt / lågohm = Korta kabellängder men ändå stor area, bra frekvensomfång.

70/100 volt = Långa kabellängder med liten kabelarea, sämre frekvensomfång.

Med lite smart nyttjande av ex. vis Cat5 kabel så kan Du distribuera linjesignal (0.775 volt) och använda aktiva högtalare i varje rum istället, finns ju en uppsjö av båda bra, bättre och även sämre för den delen i PC-värden.
 
Pellesyd skrev:
Med lite smart nyttjande av ex. vis Cat5 kabel så kan Du distribuera linjesignal (0.775 volt) och använda aktiva högtalare i varje rum istället, finns ju en uppsjö av båda bra, bättre och även sämre för den delen i PC-värden.
Så med andra ord...
Lexcom (har väl kablage motsvarande Cat6 eller bättre?) borde kunna vara användbart för en gångs skull?
Då skulle man kunna patcha ut till varje rum och ansluta där till aktiva högtalare ???
 
Framtiden är här.

Innovative Audio System choices for car, marine and home at Polk Audio

Aktiva inbyggnadshögtalare för vägg eller tak. Kopplas in på befintligt nätverk (TCP/IP). Marknadens enda högtalare som är IP-adresserbara. Hämtar lågnivå signal direkt från din digitala mediaserver.

Glöm långa separata kablar med stora förluster

Glöm matchning högtalare-förstärkare

Glöm Separata förstärkarsteg och "multiroom"-anpassningar
 
Capecod skrev:
Framtiden är här.

Innovative Audio System choices for car, marine and home at Polk Audio

Aktiva inbyggnadshögtalare för vägg eller tak. Kopplas in på befintligt nätverk (TCP/IP). Marknadens enda högtalare som är IP-adresserbara. Hämtar lågnivå signal direkt från din digitala mediaserver.

Glöm långa separata kablar med stora förluster

Glöm matchning högtalare-förstärkare

Glöm Separata förstärkarsteg och "multiroom"-anpassningar
Glöm semesterresorna i ett anatl år frammåt! :D

20.000 per högtalare är lite i saftigaste laget för de flesta skulle jag gissa. :eek:

MEN - jag gillar! :D
 
Capecod skrev:
Framtiden är här.

Innovative Audio System choices for car, marine and home at Polk Audio
Jiiiissessss vilken vill-ha-feeling man fick av dom då...

Hur gå tillväga när man vill lägga c:a 10% av byggkostnaden på högtalare och samtidgt behålla frugan?

Ingen som känner till några riktgt små förstärkare som man kunde gömma undan i varje rum... Å köra en Sqeezebox till varje zon istället... Borde väl funka?
Inga grymme-förstärkare utan några "låter-väl-rätt-ok-för-att-va-så-billiga"-förstärkare...
 
Läste om T-amp i en annan tråd. Verkar vara såna där "låter helt OK för att vara så billiga!"
 
Mikael_L
nomis skrev:
Läste om T-amp i en annan tråd. Verkar vara såna där "låter helt OK för att vara så billiga!"
Låter t.o.m bättre än så! ...
Två tester av T-amp här.
6moons audio reviews: Sonic Impact Class-T amp
6moons audio reviews: Sonic Impact T-Amp 2

Det finns de som tycker att T-amp låter bättre än deras 30.000 kr rörförstärkare, men man kan väl inte tro på riktigt allt man hör :D
Jag tycker bilden här nedan säger så mycket, läs texten på bilden!

Jag har två st standard t-amp själv.
Försök inte att driva tungdrivna högtalare med t-amp, har dom en känslighet under 87dB/W så blir det väl så tungt för den lilla effekt som t-amp har. Ljud blir det, men inte så väldans mycket volym. (Den fysiska storleken på högtalaren har däremot ingen betydelse, vanlig missuppfattning)
Bra är det helt klart om känsligheten är t.ex. 90 dB/w

Slutligen om att fixa ljud överallt i huset:
Dra inte högtalarkabel till högtalare överallt, dvs långa kablar. Problemet med långa högtalarkablar är inte förlusterna i sig, utan att resistansen som kablarna innebär ligger i serie med högtalaren förstör dämpfaktorn med dålig/slapp/grötig/ojämn bas som resultat (iofs påverkas allt ljud negativt, men det är i basen i högtalarens resonansfrekvens som det hörs mest)

Personligen har jag börjat fundera på, nu när det är lagligt i sverige och därmed tillgängligt, en sån här liten FM-sändare. "Streama" ut musiken i form av radio. Sen får man ha en liten transistorradio, minianläggning eller en fin superanläggning beroende på krav, där man lyssnar.
 
  • T-amp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skall nog inte lyssna så mycket på vad folk som köper tyska trumpethögtalare tycker om ljudkvalité, men T-ampen är trevlig. :p

Kört länge (naturligtvis bara sen det blev lagligt ;) ) med FM-sändare i huset och småanläggningar lite här och var. Det är besvärligt att hitta nån FM-sändare som gör det med någon vidare kvalité, men det funkar smidigt, och eftersom jag har stenhus och en hög med påsamlade gamla stereoanläggningar så var det enda vettiga lösningen för mig.
 
Hur långa högtalarkablar kan man ha utan att förlora kvalitet? Funderar på nätverkshögtalare men det springer iväg i pris om man ska ha flera i huset
 
Mikael_L
Det beror på rätt många faktorer.

Det tuffa svaret är väl att du förlorar kvalitet from första centimetern och sen blir det bara allt sämre.
Men det är långt ifrån hela sanningen. Det finns högtalare som tom låter lite bättre med lite serieresistans, och då ger alltså lagom långa ledingar bästa ljudet.

Dagens gängse designfilosofi är strömstarka förstärkare med väldigt lågt utgångsresistans och strömstyrda högtalare där man inte anstränger speciellt mycket att få en snäll impedanskurva. Sådana system påverkas ganska kraftigt av serieresistans (och induktans + kapacitans). Sällan till det bättre.

Seriös hifi ser jag inte som kompatibel med långa högtalarledningar. För lite bakgrundsskval funkar nog det mesta ganska hyggligt.
Vill man bevara högsta möjliga kvalitet så skickar man lågnivå eller digitalt och förstärker nära högtalaren.
 
Blev lite sugen på att få musik i hela huset efter att ha läst den här tråden....

Jag har en Squeezebox och en T-amp, någon som vet om det går att synka 3
boxar så de spelar upp samma låt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.