Är det normalt att kunna höra ljud från gamla vattenrör i vägg?

Jag stod vid diskbänken och la då märke till ett ljud som är svårt att beskriva. Trodde först att det kom från avloppet i diskhon, men börjar nu tro att det kommer från vattenrör i väggen.

När jag lägger örat mot väggen hör jag ett tydligt susande/brusande ljud där jag vet att vattenrören går. I väggen bredvid diskbänken.

Är det normalt att man kan höra ett sånt ljud från vattenrör eller är det ett tecken på vattenläcka? Isåfall, kan man räkna med att vattenläckan isåfall är precis där eller kan det vara var som helst i systemet?

Tacksam för snabb respons!
 
tommib
Sus från vattenrören är inget konstigt. Däremot bör du inte höra något sus om du inte spolar vatten någonstans. Se till att alla kranar är avstängda och kolla på vattenmätaren, den ska stå helt still. Om den rör sig (syns bäst på den lilla svarta "snurran" eller motsv) har du en läcka.

Det kan också vara värmerören du hör, speciellt om det är luft någonstans i dem.
 
Tack för snabbt svar!

Jag bor i en gammal fastighet utan vattenmätare. Betalar fast avgift istället. Så kan tyvärr inte kolla på den då jag inte har någon sådan.

Jag spolar inte i någon kran, men det låter ändå. Eller räknas det som att en kran är på om rören går ner i vägg, in under diskbänken och fram till ex diskmaskinen, fast det vredet med tillförsel av vatten är av? Kan det låta ändå naturligt?

Min önskedröm är att det går någon ledning till mina vattenburna element i närheten av vattenrören och att det är naturliga ljud från dessa jag hör. Inte från läckande vattenledningar. Har du något tips på hur jag kan kolla detta? Kan jag slå av/på någonting, typ jordvärmepumpen eller inkommande kallvatten och på nåt sätt då diagnosticera ljudet, om det typ kvarstår ändå eller blir tyst, om jag slår av det ena eller det andra.

Jobbigt detta...
 
Värmepumpen har väl en cirkulationspump för vattnet i systemet så slår du av den borde vattnet sluta cirkulera och ljudet upphöra.
Men det kan kanske vara olika på olika pumpar så klart.
 
Du menar att om jag slår av cirkulationspumpen och ljudet då försvinner, då kommer ljudet från värmesystemet (vattenburna element) och inte från läckande vattenrör?
 
tommib
Ja, ungefär så. Du kan applicera samma princip på tappvattnet. Om du hör ljudet trots att du har alla kranar stängda och ljudet försvinner när du stänger av huvudkranen talar det för att du har en läcka på tappvattnet.

Är det ett flerbostadshus? I så fall kan grannarnas ledningar passera din bostad och ge upphov till ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.