Jag satte upp en Panasonic CU-HE9DKE Luftvärmepump på gaveln av mitt avlånga (20x7m) hus i oktober 2013.
Fick pumpen av min dotter när hon bytte till bergvärme, hade olja innan med värmepumpen över ingångsdörren som komplement.

Nu undrar jag hur mycket ljud man kan vänta sig från inomhusfläkten till en sån här ?

Vår får för sig att börja "koka kaffe" inuti då och då, oftast när det är kallt ute. Det låter som att det bubblar rätt mycket inne i apparaten.

Dessutom tycker jag att vår låter rätt mycket när den går i normaldrift, jag noterade att en bekant, som vi besökte i nyårshelgen, har en luftvärmepump vars inomhusdel är i princip ljudlös. Jag stod intill den och kände den varma luften men hörde nästan inget alls från den.
Vår hörs tydligt ända till vardagsrummet 15 m bort. Det låter som ett metalliskt vinande som ibland pendlar i styrka va-va-va-va med 1-2 Hz frekvens.

Det påverkar inte att dammsuga filtren, gör det regelbundet.

Skall jag tillkalla service från värmepumpfirman som monterade upp den?
Är det lager som behöver smörjas för att få bort vinandet?
Eller låter Panasonic i allmänhet så här? Försökte spela in men det blev inte så tydligt...
 
"kokar kaffeljudet" är sannolikt relaterat till periodiska avfrostningar av systemet.
 
Tycker det låter som en kompressor som går på ganska högt varvtal men den sitter ju utanför huset. Försök lyssna om ljudet kommer från högra eller vänstra sidan av innerdelen om det går. Då kan det vara ett lager som är dåligt. Eftersom det är en DKE har den varit med i ganska många år.
 
J Josth skrev:
Eftersom det är en DKE har den varit med i ganska många år.
Ja, min dotter köpte huset i Jan 2011 och då satt LVP på plats.
Ryktet säger att den är från 2006 eller så.
Men min dotter körde den inte särskilt ofta medan hon hade den och jordvärme-firman demonterade den och satte upp den hos mig i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.