Är det jag som håller på att bli tokig, eller...?
Bor i ett 50-talshus där elen inte är utbytt. Dock sitter ny jordfelsbrytare på elcentralen.
Sedan elleverantören satt in en mätare med fjärravläsningsfunktion hörs ständigt en extremt ljus pipande ton från elcentralen nere i källaren (om man står intill den alltså, det hörs inte i hela huset). Om man lägger örat mot den vägg som löper tvärs över hela bottenvåningen (alltså våningen ovanpå källaren) hörs ett susande/brummande (inte samma ljud som i elcentralen) i väggen. Ljudet hörs också om man sitter i soffan vid denna vägg och det är tyst i huset i övrigt.

Har ingen ventilation installerad som kan orsaka ljudet. Har experimenterat med varvtal etc. på fjärrvärmesystemet och det verkar inte handla om det heller. Bryter jag strömmen helt, med huvudströmbrytaren, upphör ljudet.

Några idéer?
 
Skumt. Jag har en ny digital elmätare som fjärravläses en gång per månad och kan inte höra något ljud från den. Till saken hör att jag kanske har ljud från elmätaren men eftersom jag har tinnitus så hör jag inte ljudet. Kanske fler som har ljud och som kan uttala sig?
 
jag har inte hört nåt mer än vanligt 50Hz brummande när all elvärme går i botten och huvudsäkringarna blir varma, och vid stora strömuttag är det normalt med dovt brummande då det är så många kablar i elcentralen och det skapas stora magnetfält.

men nåt högfrekvent ljud har jag inte hört, däremot låter min mobilladdare extremt högfrekvent, på gränsen till vad jag klarar av att höra, antar att det har att göra med att den är elektronisk och inte har vanlig hedrerlig transformator.
 
Vissa fabrikat på de nya fjärravlästa elmätarna har haft problem med högfrekventa ljud från dem. Blir någon slags resonanskrets med de ingående komponenterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.