Jag håller på och akustikfixar i mitt kommande musik och filmrum. Jag har fått rummet ritat av en akustikingenjör men inte med avseende på fukt, även om hans erfarenhet sa att det inte var några problem vill jag ändå dubbelkolla en gång extra här så jag inte gör några onödiga misstag där det finns en bättre lösning.


Källaren är nydränerad (av anledningen att garage och altan byggts utanför väggarna, inte pga fuktproblem) och visar inga tecken på fuktproblem. Rummet har två ytterväggar varav ena vätter mot garaget med enbart en smal gång mellan där det knappt rinner ner något regnvatten eller snö över huvud taget. Huset ligger dessutom på en grus/sand-ås och har därav bra dränering av det.

Det stod tidigare en vägg med träregel skruvad direkt i betonggolvet utan några tendenser till fuktkänningar över huvud taget.

Nu ska det upp ett podie 2m lång och hela rummets bredd (~3,5m) Detta ska isoleras med 145mm isolering- Jag tänker mig att jag lägger åldersbeständig plast under reglarna så de inte kan suga upp något. Som isolering blir det sten eller glasull så den är ju o-organisk.

Jag har en idé på att lägga ett slingrat kopparrör under hela och koppla till en radiator dels för att kunna värma plattan något under det hela för att trycka undan och kanske förånga lite vatten/fukt om det skulle bli något, dessutom blir det ju en utmärkt luftkylare under långa pass och kanske inte minst för att kyla elektroniken. Är det en helt befängd idé eller skulle det kunna fungera?

I princip hela väggarna ska också kläs med isolering, men där är det bara 45mm och dessutom en helt öppen konstruktion utan täckande skivor eller liknande utanpå . Finns några uppenbara risker med detta, finns i så fall någon teknik som är bättre än någon annan?

Sektionerna är ju beräknade för rätt absorption så luftspalter hur som helst går ju inte addera, även om jag tänkt mig klämma in några där möjlighet finns, jag antar det är rätt? Eller blir det bara risk att varm inomhusluft kyls ned och kondenseras?

Tacksam för synpunkter och svar!
Det finns som sagt inga fukttendenser för stunden men det är ju aldrig en optimal lösning att klä in en källare för mycket (vad gäller källare är väl "alls" för mycket..) så vill gärna ha lite synpunkter och tips innan jag gör några för stora misstag.
 
  • Gilla
greverif
  • Laddar…
Bra att du är observant på dessa saker då en källare oftast är en riskkonstruktion. Grundregeln är att aldrig isolera direkt mot golv eller källarvägg.

PODIET
Jag antar att du tänker bygga en helmholttz-konstruktion med sluten lådvolym och spaltpanel. Skippa plasten. Använd istället plåtreglar och utlägg med EPDM-list (inte den med foam). Spänn upp hönsnät som du låter isoleringen vila mot, även mot vägg. På så sätt kan konstruktionen ventileras och andas.

AKUSTIKVÄGGAR
Samma sak här, plåtreglar och lämna spalt mot yttervägg (luftspalten gör dessutom absorptionen mer bredbandig).
 
Björn Melander skrev:
Bra att du är observant på dessa saker då en källare oftast är en riskkonstruktion. Grundregeln är att aldrig isolera direkt mot golv eller källarvägg.

PODIET
Jag antar att du tänker bygga en helmholttz-konstruktion med sluten lådvolym och spaltpanel. Skippa plasten. Använd istället plåtreglar och utlägg med EPDM-list (inte den med foam). Spänn upp hönsnät som du låter isoleringen vila mot, även mot vägg. På så sätt kan konstruktionen ventileras och andas.

AKUSTIKVÄGGAR
Samma sak här, plåtreglar och lämna spalt mot yttervägg (luftspalten gör dessutom absorptionen mer bredbandig).
Tack för snabbt svar!

Podiet:
Jag tror inte det blir en renodlad helmoltz-konstruktion, det består av en botten av tvärgående 145-reglar med isolering mellan där på blir det längsgående 145-reglar och därpå ett "tak" av spontat virke (Eller ja, själva govlet...) Öppet framåt, övre 145 och slutet runt om. Det påminner väl om en helmholtz men det fanns vad jag förstod inga krav på att den skulle vara absolut tät, den blir nog dessutom ganska bredbandig. Här under ska det nog gå att lägga hönsnät utan problem! Min första tanken var att lägga VP-rören på så sätt att de skapade luftspalt mellan isolering och golv, jag får se vilken lösning jag går på, kanske kombinerar.

Akustikväggar:
Konstruktionen är ju ritad så som den ska vara, att lägga in luftspalt innan skapar som du säger eventuellt mer bredbandigt, men väggen är ju som den är ritad för korrekt funktion, ändrar jag parametrar får den ju en annan funktion än tänkt. Dessutom blir dämpmaterialet tunnare om jag lägger en luftspalt innanför då jag inte har mycket mer än de 45mm att spela på. men något litet mellanlägg som bidrar till ventilation ska jag nog försöka få till i alla fall. Jag ska försöka klura ut något lämpligt och diskutera med han som räknat på och ritat rummet.
 
Det är bra om du kan bygga en ventilerad konstruktion. Luftspalten behöver inte alls vara stor utifrån hur du beskriver förutsättningarna.
Jag skulle nog släppa akustikväggen 5 mm från yttervägg och spänna ståltråd el. murarsnöre för att hålla isoleringen på plats och säkerställa luftspalten. Dessa 5 mm kommer att ha en förumbar inverkan på rumsakustiken.
 
Det låter som en bra idé, ett par ståltrådar eller murarsnören ska jag nog kosta på mig! Då finns i alla fall lite möjlighet för fukten att ventileras ut bakom. Att sätta täckande saker på källarväggarna är väl nog fel, får försöka göra det så lite fel som möjligt. En glipa uppe och en nere och några luftspalter bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.