Hej

Sitter med ett befintligt (ägt) larm från mitten av 90-talet som vi behöver åtgärda.
Installationen består av centralenhet, invändig siren, utvändig siren, tre detektorer i entreplan, en detektor i källaren, magnetkontakter på ytterdörr, källaringång samt till utrymmet där centralenheten finns, av-/pålarmning via låset till ytterdörren.

Åtgärderna som står till buds är följande:

1. Livstidsförlänga befintligt larm, vilket innebär batteribyte, nytt prom med de telefonnummer vi önskar samt funktionskontroller. Den lokala larmfirman som installerat larmet uppskattade priset för detta till 2500-3000 :-.

2. Modernisera befintligt larm genom att byta till en modernare centralenhet (Galaxy någonting, ska höra mig för om exakt modellbeteckning). Detta kommer innebära anpassningar till befintliga rörelsedetektorer samt eventuellt byte av någon/några av dem. Firman (samma som sålt/instellerat befintligt larm) uppskattar kostnaden för detta till 11000-12000 :-. Även detta larm skulle vi äga.

3. Installera ett nytt larm från någon av de stora leverantörerna, förmodligen Verisure eller Trygga Hem. Priset för detta beror ju lite på vilken nivå vi vill lägga oss på, men för att nå upp till samma mängd detektorer som det befintliga larmet räcker ju inte "lockpaketen" i annonserna man ser.

Så, ett par frågor.

Är Galaxy ett märke som är välkänt/bra? Finns de i varianter med appar för kontroll/styrning av larm, eller är de "basic"?

Någon med erfarenhet av att ansluta ett ägt/fristående larm till larmcentral? Pris på det jämfört med de som förekommer i paketen? Har svårt att hitta prisuppgifter, eller för den delen vilka företag som tillhandahåller tjänsten.

Någon som har en prislista på vad Verisure tar för installationskostnad samt månadskostnad för extra detektorer och magnetkontakter osv, utöver vad som ingår i grundpaketet man väljer? Trygga Hem redovisar ju detta på sajten, men jag hittar inget hos Verisure.

Om jag fattat rätt tar Trygga Hem betalt för sin app. Vad kostar den? Vad kan den?

Vad bör jag generellt tänka på i beslutsprocessen? Känner mig grymt rådvill...

/C
 
Galaxy är ett välkänt larm av hög kvalitet, finns några olika modeller.

Att ansluta ett ägt larm till en larmcentral kostar någonstans från ca 75:-/mån.

Jag skulle satsa på att uppgradera larmet till en Galaxy eller liknande, ta dit nån mer larmfirma så du får några offerter att jämföra med. Ett trådbundet larm är tryggt och bra samt att ni slipper dyra månadsavgifter o bindningstider till någon av "paketlarmfirmorna".
Ett plus är också att ni blir leverantörsoberoende så blir ni missnöjda med installatör eller larmcentral så kan ni byta...
 
Några av alla larmcentraler man kan ansluta sitt ägda larm till,

SOS AB
Svensk BevakningsTjänst
Rapid Larmcentral
Svensk Larmcentral
Lövestads Larmcentral
G4S
Securitas
Niscayha (Stanley)

Ring runt o kolla då de är dåliga på att skriva ut priser på sina hemsidor.
Sedan ber du den installatör du väljer att koppla upp larmet mot den larmcentralen.

Vill ni ha utryckningar också så kolla vilka bevakningsföretag som är "starka" i ett område. Oftast samarbetar dessa med någon larmcentral kolla isf vilken o se om det finns nått erbjudande etc.
 
Tack för info.
Ska höra i morgon mer exakt vilken modell av Galaxy han gav prisuppgift på, så ska det väl gå att få fram info om vad den kan och vad man kan koppla till och så.
Vet inte om jag är så sugen på att shoppa runt för mycket efter andra installatörer dock. Tror det blir uppgradering med befintlig firma eller nyinköp av Verisure eller Trygga Hem.

Det gäller bara att veta vilken nivå vi tycker att vi vill ha på exempelvis larmtjänst osv....

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.