Hej,

Vi ska bygga ett hus med takpapp och eftersom det är massproduktion så kan vi inte välja annan typ av tak än takpapp. Har någon av er erfarenhet av takpapp och dess livslängd? Huset kommer byggas i skåne. Enligt byggfirman kommer de använda underlagspappen YAP 2500 med klisterkant och ytpappen heter Mataki UnoTech.
Vi har ringt och pratat med Mataki och de påstår att livslängden på produkten är 30-35 år om man underhåller den, dvs kontrollerar den en gång om året. Kan även tillägga att taket har lutning så smuts borde inte samlas på taket.
Vi har även pratat med en byggingenjörer som inte tror att takpapp håller så pass länge. Han säger 10-20 år.

Eftersom man hör olika saker om livslängden så känner vi oss osäkra och undrar därför vad ni har för erfarenhet av takpapp?

Tacksam för alla kommentarer!
 
Tror inte den håller längre för att man tittar på taket varje år iallafall :)

Efter 20 år slår ni på strö och bärläkt och lägger betongplattor.
 
Mitt listtäckta papptak är nu 10 år. Det håller säkerligen 10 år till, om inte längre. Lutning underlättar. Det skall bli intressant att se hur carportstaket inkl förrådet håller eftersom det har minimal lutning.
En del grönt täcker norrsidan och det är ju inte lika kul - men det har för övrigt grannarnas tegeltak också.

Jag valde själv takpapp för att det passar mitt hus bäst - och inte för att det var billjgare (för det var det inte) och flera nybyggen i mitt gamla fiskeläge har gjort detsamma det senaste året. Icopal la mitt.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Vår BRF har tak med 18° lutning. Takpappen lades om efter 29–30 år i västkustklimat. Den gamla pappen kunde hållit högst 2–5 år till med årlig lappning.
 
Min veranda har 60 år gammal ytpapp, håller än trots total försummelse.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Wow, vet du vilket fabrikat det är på den?
 
Om vi resonerar lite kring detta med hållbarhet. Ett betongpanntak håller i ca 40 år innan man byter det och då också underlagspappen. Underlagspappen är det som ska skydda för läckage och ligger öppen under pannorna.
Du har motsvarande underlagspapp som panntak och sedan ett kraftigt ytskikt, det kallas ju bara för papptak, av polyester och någon form av bitumen med sten/skiffer yta.
Det som kortar livslängden är dålig läggning, dåligt plåtarbete vid genomföringar och ytskador, t.ex. vid snöskottning.
Så görs arbetet riktigt så kommer det säkerligen att hålla tätt i 40 år, men det ser ju inte nytt ut och många gånger är det utseendet som man reagerar över.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Shingel, 44 år. Helt tätt.
 
Vad är det för tak och vad är lutningen
 
Gamla papptak kunde man ju tjära. Hur är det med nya?
 
Är det rätt utött håller det 30 år.
70-tals kåkarna läggs om nu och de hade en sämre papp med sämre stomme.
Jag rekommenderar inte att smeta på taken. Får du en skada/måste upp med en genomföring kan du då bara täta mot smeten och inte det riktiga tätskiktet.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Nya papptak håller länge. Har själv lagt trebolit med 3 graders lutning. Ser helt nytt ut efter 10 år.
 
På sommarhuset byggt -70, lade vi på plåttak inför försäljningen 2005, på inrådan av mäklaren, då takpappens livslängd då var mer eller mindre slut. Inga läckage eller annat, dock smetade vi på asfalt på några ställen där spaden skurit igenom under snöröjning under tuffa vintrar under 70-80-talen.
Papp funkar bra tycker jag. Och, det är ju bara att läkta på när den börjar närma sig slutet.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
L
Jo, takpapp anpassad för norden av bra kvalitet håller minst 25 år. Sedan är det bara att lägga ny papp uppe på det. Så inga problem alls. Alla tak kostar. Så även de som har tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.