Ska installera varmvattenberedare eftersom jag är ganska mätt på vedeldning med 25 grader utomhus...
I rummet som beredaren ska installeras finns framdragen 400v, däremot är 230v upptagen med tvätt/tork. Läste på Nibes hemsida att livslängden på värmeelementet blir kortare om man använder 400V. Vad betyder det i praktiken? Samtidigt borde elementet ju användes kortare tid totalt med 400 volt.
Som sagt ska beredaren användas under sommarhalvåret och jag har ganska låg förbrukning, så det kanske inte är någon fråga att fundera på öht.

Nu ska jag gå och trava 12 kubik ved för att få ännu mer motivation att köpa VVberadere :)
 
Nibes kundservice svarade på mejl inom 10 minuter, respekt.
Enligt dem är det en icke-fråga, skillnad marginell, rätt korrosionsskydd är det väsentliga i frågan.
Såklart ff intresserat av andra åsikter.
 
Med 3 ggr högre effekt så sliter det mer på värmeelementet, men NIBE har ju lugnat dig.

Protte
 
Men då är det å andra sidan igång kortare tid eller? Lugn o lugn...
 
Tror inte att kortare tid kompenserar högre temperatur.
Högre effekt ger kortare livslängd, men NIBE har sagt att det är marginellt så då tror vi på det.

Protte
 
Min Nibe 400v var 37 år, och funkade felfritt, när jag bytte ut den i samband med ombyggnation, för säkerhets skull. Jag är rätt säker på att elementet aldrig var utbytt på den ens.
 
Kalk i vattnet är ett större problem.
Vi har eget kalkrikt vatten och efter några år har spirialvärmaren kalkat igen till en gigantisk "glasspinne vanilj-mocka". (Lite järn i vattnet också.) Då överhettar värmaren och går sönder. Garanterat värre med högre effekt, men oavsett så knäcker rejäla kalkavlagringar ett värmeelement mkt fortare än "naturlig" förslitning.

Hastigheten på igenkalkningen beror såklart på mängden kalk i vattnet. Nu har vi köpt en beredare med dolt värmeelement. Det lär visa sig om det lindrar problemen eller inte.

Å andra sidan har vi också en äldre 300 l beredare, troligtvis från slutet av -80-talet. Den verkar ok fortfarande, men den använder vi väldigt lite. Lite ljummet vatten till handfatet, ngn gång emellanåt, och kanske ett par hinkar varmvatten till fönstertvätt el likn några ggr/år. Dock är den påslagen året om.
Så hur mkt vatten man drar igenom beredaren påverkar också livslängden.
 
Våran Nibe VPB200 höll i 6år sen sprack/rostade det hål i en svetsskarv. Kan bli så ibland var svaret från Nibe.
Har också eget vatten men den gammla Metro-beredaren höll över 30 år och båda var Cu.
 
Det är viktigare att välja efter typ av vatten än spänning/effekt, om man ska utgå efter livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.