Hej alla!
Min mor bor i ett hus byggt 1976 där vi nu noterat tre smååå fläckar under innertaket som troligen uppstått med att det kommit in fukt uppifrån. Detta är precis i mitten av huset / direkt under nocken ca 1,5 meter ovanför vilket får oss att misstänka att det kanske kan komma in lite fukt via nocken...

Hur lång tid brukar såna där profilformade tätningsband hålla, dom är ju 36 år gamla nu... Kanske att dom börjat vittra sönder. Taket är tyärr både extremt brant och rejält högt och det finns ingen fast stege upp till nocken så det är svårt att göra en liten inspektion...

Hur åtgärdar man detta på bästa sätt, kanske att det går att få lös nockplåtarna om man lägger en plankbit under kofoten och sprider lasten så undviker man att buckla plåten (Plannja TRP-20, stål)...

Annars kanske man kan låta knäcka till bredare nockar som man spikar fast ovanpå den befintliga med nya tätningsband utanför den befintliga nocken? (se den bifogade skissen).

Tack på förhand för eventuell hjälp :)
/Rikard
 
  • ny-nock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar kanon att förlänga nocken som du ritat upp och lägga till en tätlist om du tror att vatten går in den vägen. Dock så reagerar jag på att om det är högt och brant och 70 tal. Om det är skruvat så kan gummipackningen på skruven torkat och läcka in vatten, eller om det är klockspik samma, torkat och vatten rinner in. Kan vara bra att se över skruven, det läcker nämnligen på ett trp 20 tak här på min kåk just genom skruven och det är lagt 73 =)

Sedan en grej med tätbanden om du tror att det går in där, fåglarna gillar att plocka tätband och bygga bo av :) låter konstigt trodde det inte själv innan jag såg att de pickade fram de och flög iväg. Kolla om det saknas?
 
Goteborg skrev:
Om det är skruvat så kan gummipackningen på skruven torkat och läcka in vatten, eller om det är klockspik samma, torkat och vatten rinner in. Kan vara bra att se över skruven, det läcker nämnligen på ett trp 20 tak här på min kåk just genom skruven och det är lagt 73 =)
Ahhhhh, just ja - det sitter en packning på varje spik också... Nu verkar det "bara" vara upptill/vid nocken det läker så det kanske ändå är tätlisten som vittrar, taket är så pass brant/halt att jag undrar om fåglarna klarar av att hålla sig på plats när dom eventuellt drar ut bitar av tätbanden - men dom kan ju vittra av ålder bara också.

Hmm, undrar om plåtslagerierna har nån standardtaxa för att "spika om" ett dylikt tak - jag ska nog slå en pling.

Tack för tipset!
/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.