Hej på er!

Har nyss köpt ett hus från 1909 (?), sten och puts nästan rakt igenom. Inga poblem med huset, kräver "bara" lite allmän omvårdnad (nya fönster, byter panel i tak mot gips, lägger ny el, nytt badrum, målar o.s.v.) men jag rör i princip inget i stommen. När jag, snickaren (svärfar) och elektrikern (farsan) satt och käkade så diskuterade vi livslängden på detta huset. Nu när vi gör renoveringar enligt ovan så håller ju huset ett bra tag till och sen gör man mer renoveringar o.s.v. Själv antar jag att huset står på sin plats i minst hundra år till, även om fönsterbyte m.m. måste ske om några decennium igen. (Fönstren vi tog bort idag var originalfönstren...)

Men ett nybyggt hus idag? Antag att man bygger ett stenhus idag via hantverkare? Vilken livslängd har det kan man gissa? Och ett nybyggt trähus? Hur länge håller det?

Ser man på husen som byggdes på -80-talet så är många (inte alla) nerslitna idag och kräver betydigt mer underhåll och renoveringar än vad mitt hundraåriga hus gör...

Vad tror ni, står dagens nybyggda hus på sin plats om hundra år?
 
man kan väl summera det som att det var bättre förr... skulle vara kul o se -80 -90tals efter 100-150år...
 
Rent kvalitetsmässigt är det väl två nerköp du beskriver. De nya fönstren håller säkert inte lika länge som originalfönstren skulle göra om ni renoverade dem. Dock finns det ju andra fördelar. Även om de gamla fönstren sannolikt är snyggare och av bättre kvalitet än de nya lär de läcka mer värme. Vad poängen är med att byta ner sig från panel i taket till gips förstår inte jag.

Det går väl också att säga att gamla hus som fortfarande finns kvar är välbyggda och underhållna. De som inte var välbyggda och / eller inte underhållits finns inte längre kvar. Med rätt underhåll kan nog de flesta hus stå i hundra år.

Erik
 
Avemo skrev:
Rent kvalitetsmässigt är det väl två nerköp du beskriver. De nya fönstren håller säkert inte lika länge som originalfönstren skulle göra om ni renoverade dem. Dock finns det ju andra fördelar. Även om de gamla fönstren sannolikt är snyggare och av bättre kvalitet än de nya lär de läcka mer värme. Vad poängen är med att byta ner sig från panel i taket till gips förstår inte jag.

Erik
De nya fönstren håller med all säkerhet inte ens hälften så länge som originalfönstren. Men de gamla fönstren hade gjort sitt i de flesta fallen, och de överlevande originalfönstren får leva sina sista dagar i ett kommande drivhus.

Att byta från panel till gips var ett enkelt beslut! Skulle gjort om samma val varenda gång jag stått inför de två alternativen! Original var innertaken reviterade, men under 80-talets glada paneldagar valde tidigare ägare att med rejäla doningar fästa glespanel i reviteringen och spika panel på den. Min första tanke när vi köpte huset var att återksapa reviteringen och på så sätt få huset "original", men min kunskap om revitering är obefintlig! Då föll valet på gips...
(Men om jag nån gång i framtiden vill skapa "gillestuga á la 80-tal" i huset så kanske panelen åker upp igen!
 
Jag får bestämt backa beträffande mina uttalanden om panel. Jag trodde det var fråga om original pärlspont eller liknande. Det sämsta med gillesstugan från 80-talet är väl annars att panelen är omålad. Om det är hyvlad och spontad panel kan det i alla fall förbättras avsevärt med lite lackfärg.

Erik.
 
Det aldsta huset jag bott i var fran 1300-talet, och det var sten och tegel.
 
Man kan ju undra. Vi böt 1988 alla fönster i ett hus byggt 1878, original var med innanfönster så det kändes som ett självklart byte när vi byggde ut/om. Originalfönstren var friska allihop, ingen rötskada eller liknande på nåt. Grannen jag har nu böt alla sina fönster i somras i ett hus byggt 1959.
Men sen har nog "Avermo" rätt, det är dom välbyggda husen som finns kvar och det kommer nog att gälla även dagens hus.
"Tokyoboy" har också en poäng, sten och tegel klarar sej bättre, kanske vårt nuvarande hus står kvar om 100 år byggt av betonghålsten, blåbetong och siporex? Jag har gjort vad jag kan för att underhålla alla fall :)
 
Ja det är ju rena gissningsleken hur länge nybyggda hus "står" upp, man har ju sett fuskbyggarna och anlitar man fel folk som bygger upp nya hus utan fuktspärr i grunder, luftspalt mellan ytterfasad och isolering, utan tätskikt i badrum etc så då lär det inte bli ett sekelhus...

Men om jämför med övriga världen så är ju vi beskonade från naturens påverkan bortsett kanske från översvämmning, blixtnedslag samt någon tromb vart 5e-10e år + våra egna små termiter men hästmyror angriper väl bara rötangripet trä vad jag förstått så då har väl underhållet slarvats :)

Gör man allt rätt ifrån början dvs från "grunden" ;) + översyn och underhåll så håller väl ett hus i princip oändlig, med fördel sten/tegelhus förstås.

För min del räcker det att det är beboligt under min livstid för att vara lite ego ;)
 
Har läst om husets livslängd och den är beräknat till ca 50 år ( lika som ett huslån). Längst håller taket om man har tur. Efter 50 år är oftast det mesta utbytt och renoverat minst en gång. Kök och bad hinner man med fler gånger.

Om man hade bott i samma hus i 50 år så skulle man underhålla mer än totalrenovera, tror jag. Det verkar dock att svenska hus byter ägare rätt ofta och varje ny ägare börjar med renoveringar oavsett vad. En renovering kan höja husets kvalitet men kan också sluta som sönderrenovering som förkortar tiden till nästa renovering. Man håller huset vid liv men det kostar ibland som om man byggt samma hus 2 gånger inom de 50 åren :). En och samma ägare skulle inte ha råd med det....men med några som renoverar efter varandra går det ju bra :).
Min gissning är att husen står upp trots dålig kvalitet därför att de byter ägare ....ofta.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.