Hej!
Är spekulant på ett hus från 1968, 1plan med källare tot 257kvm+dubbelgarage. Har en årsförbrukning på 25Mkwh vilket ger en energiprestanda på 177kwh/m2 år (enl prospektet...) Tycker jag verkar helt ok.
Det jag funderar över är fjärrvärmeväxlaren som är från 1996. Hur är livslängden på dom pjäserna?
Vet tyvärr inget om fabrikat eller annat:(
 
Små summor jämfört med en bergvärmepump som börjar ha gjort sitt.
 
Är det inte fjärrvärme leverantören som står för växlaren ?
 
Om jag inte minns fel fick jag en prisuppgift på någonstans kring 15 000 kr för plattvärmeväxlaren som förutom cirkulationspumpen är den del som är känslig, åtminstone enligt min fjärrvärmeleverantör.

Precis som någon annan säger beror det dock ytterst på vilket avtal man har, dvs om man äger anläggningen eller inte.
 
En fjärrvärmeväxlare brukar man säga ha en livslängd på ca 20-25 år. De håller oftast längre än så men de brukar slagga igen vilket får till följd att de inte avger värmen lika bra. Det på verkar inte energiförbrukningen men kan påverka flödestaxan (baserat på genomsnittliga Q/W-värdet hos fjärrvärmeleverantören) om du har det i ditt fjärrvärmeabbonemang. En växlare kan rengöras men oftast är det bättre att byta den eftersom det är svårt att garantera ett bra resultat av firma som gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.